لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 20 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
18
1
بسمه تعالی
عنوان تحقیق :
تمدن و فرهنگ ایران بعد از اسلام
فهرست مطالب صفحه
نگاهی کلی به تاریخ 1
قدرت فرهنگی 1
فرهنگ ایران باستان 2
فرهنگ ایرانی – اسلامی 2
ایران باستان 3
هخامنشیان 5
تمدن و فرهنگ هخامنشی 6
لباس ویژه شاهنشاه 6
کشورداری 7
سپاه ایران 8
میراث تمدنهای گذشته 9
پایتخت هخامنشیان 10
بنای تخت جمشید توسط داریوش 11
پایتخت سلسله های بعدی 12
تخت جمشید 12
اسناد تخت جمشید و کارگران مزد بگیر 14
تصویری از عظمت کاخها 15
خط میخی هخامنشی 16
تاریخ خط میخی 17
کتیبه های داریوش 19
پیدایش خط میخی 20
منابع 21
2
نگاهی کلی به تاریخ
کشور و تمدنی بسیار پیچیده و شگفت انگیز ؛ با تاریخی بسیار درخشان و طولانی . از اولین مکان هایی که بشر زندگی دسته جمعی را بنا نهاد و شهرها و بناهای درخشان را به وجود آورد . کشوری در چهارراه تمدن های بزرگ بشری ، از یکسو هم مرز با هند و از سویی دیگر از سمت شمال شرقی و آسیای میانه در مراوده ای دائمی با فرهنگ و تمدن بزرگ چین . از سمت غرب هم مرز با یونان و امپراطوری روم شرقی و از سمت شمال در مراوده و مواجهه ای دائمی با روس ها و از سمت جنوب نیز اعراب . اعرابی که با معرفی اسلام به ایران زمین ، نقشی مهم و چشمگیر در تکامل فرهنگ ایرانی ـ اسلامی ایفا نمودند .
قدرت فرهنگی
شاید شگفت انگیزترین ویژگی ایرانی ، بقای فرهنگ خاص آن باشد . فرهنگی که با تکامل ها و تغییرات آن ، از دیرباز تا به امروز ادامه یافته است و در برهه هایی از زمان ، درخشان ترین محصولات تمدنی را به بشریت عرضه داشته است .
3
فرهنگ ایران باستان
بی جهت نیست که فهرستی از اولین ها در این سرزمین و با این فرهنگ پدیدار گشته است . نمونه هایی در جهان باستان را می توان چنین برشمرد :
• اولین قانون های همگانی
• اولین رواج گسترده پول
• اولین حکومت یکپارچه چند فرهنگی
• اولین جاده های ارتباطی
• اولین سیستم اتصالی ( پست)
فرهنگ ایرانی – اسلامی
• چرا معروف ترین چهره های اسلامی ، ایرانی اند ؟
فهرستی از برجسته ترین دانشمندان جهان اسلام را می توان چنین برشمرد:
ابن سینا ؛ ابوریحان بیرونی ؛ فارابی ؛ خوارزمی ( ابداع کننده محاسبات جبری) و ....
• چرا ایران اسلامی که به ظاهر مقهور اعراب مسلمان شده بود ، چنین پیشگام علم و دانش در جهان اسلامی شده بود ؟
بعضی از اندیشمندان و مورخان غربی معقتدند که ایرانی ها باعث شدند که اسلام از حالت یک دین مختص به اعراب خارج شود . چرا که حکومت امویان و رفتار خلفای راشدین بجز امام علی ع کاملا بر برتری اعراب بر سایر مسلمانان غیر عرب تأکید داشت .
ایرانی ها باعث شدند که اسلام به معنای کامل خود ، تبدیل به جهانی چند فرهنگی گردد که همه اقوام و ملیت ها می توانستند در آن به ترقی و تعالی برسند .
ایران باستان
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 81 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
2
انقلاب اسلامی (و ریشه های آن)
بسمه تعالی
ضروری و تکوینی
تعریف انقلاب نهاد آرمان ها و اهداف
انقلاب اجتماعی آن دگرگونی است که همراه با تغییر نظام اجتماعی، در سطح نهادها و آرمانهای مترتب بر آن باشد. هر اجتماع متشکل از افرادی است که با رفتارهای نظام یافتة خود در جهت دست یابی به آرمانهای مورد نظر، نهادهای مختلفی را شکل می دهند. بدیهی است که بین این نهادها با آن آرمانها و هدفها پیوندی تکوینی و ضروری برقرار است، چندان که دگرگونی در آرمانها، تغییر در نظام و نهادهای خاص نظام را به همراه دارد و تغییر در نظام نیز می تواند مانع دست یابی به آرمانهای مورد نظر گردد. زمانی که یک نظام اجتماعی به وسیلة نیروهای اجتماعی که در چهارچوب آرمانهای آن نظام تلاش می کنند، ایجاد شود مراحل رشد و توسعه خود را یکی پس از دیگری طی می کند و با یک سلسله تحولات سیاسی و اجتماعی منظم، فرهنگ و تمدن مورد نظر خود را، بارور می سازند.
در متن یک نظام اجتماعی و در طول حیات آن تغییرات جمعیتی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بسیاری اتفاق می افتد و هر یک از این تغییرات سلسله ای از تحولات بعدی را به دنبال دارد. افراد و اعضای هر نظام در طی نسل های متوالی دگرگون می شوند و کودتاهای سیاسی هیئت حاکمه را تغییر می دهد، جنگهای داخلی و خارجی توان و نیروی نظامی را کاهش و یا افزایش می دهد تغییرات جغرافیایی، امکانات و شرایط رشد جامعه، یا سقوط آن را متحول می سازد، اصلاحات اجتماعی بر سلامت و نشاط جامعه می افزاید حوادث طبیعی نظیر قحطی و خشک سالی مشکلات جدی برای نظام به وجود می آورد، رفاه و توانمندی شرایط اجتماعی نوینی را می آفریند و جامعه را در مسیر آسیب های نوینی قرار می دهد و ... اما همة این دگرگونیها، تا زمانی که به تغییر سیستم اجتماعی منجر شود، در چهارچوب جامعة موجود قابل تحلیل است.
2
رفتن یک نظام اجتماعی و آدن نظام اجتماعی دیگر انقلاب اجتماعی
نابودی و مرگ یک نظام اجتماعی، زمانی که با جایگزینی نظام نوین همراه شود، همان حادثة منحصر به فردی است که «انقلاب اجتماعی» نامیده می شود.
عنصر مقوم انقلاب اجتماعی، تغییر نظام – نه تغییر در نظام- است و این معنا مستلزم نابودی و تغییر افراد و عناصر نظام پیشین نیست، بلکه با مرگ نظام ممکن است عناصر و حتی اعضای نظام پیشین نظیر بسیاری از سازمان های اجتماعی در چهارچوب نظام اجتماعی جدید فعالیت حیاتی نوینی را که عهده دار تحقق آرمان های اجتماعی جدید است، سازمان ببخشند.
هر نظام و ساخت اجتماعی به تناسب آرمان های خود از برخی از سازمان های اصلی برخوردار است که آنان را به دلیل نقش بنیادینی که در آن نظام دارا هستند، نهادهای خاص آن نظام می نامیم. هر نظام اجتماعی به تناسب آرمانهای خود سازمانهای دارد که نقش بنیادین دارد نهادهای خاص
دامنة تغییراتی که در چهارچوب نظام انجام می شود، گاه با تغییر همة اعضا و اجزای نظام همراه است، مانند تبدلاتی که در سلولهای بدن انسان در سالهای عمر انجام می شود. تغییری را که یک نظام آن را تحمل نمی کند، تغییر غرض و آرمان واحدی است که در متن کثرت های متغیر و سیال نظام حضور دارد.
نگاه دینی، طبیعت بخش پستی از حقیقت – حضور غیب در تمام امور زندگی
معرفت نیرو مذهبی نگاه ؟ و ماورای طبیعت است.
غیر دینی؛ طبیعت عین حقیقت است.
تفاوت
3
بخش اول: دو نیروی مذهبی و استبداد
1-1) هویت نیروی مذهبی
نیروی مذهبی در نتیجة انسجام افراد مذهبی که دارای جهان بینی و معرفت مشترک مذهبی هستند پدید می آید. این معرفت که باعث انسجام نیروی مذهبی است از نگاه خاص این نیرو به طبیعت و ماورای طبیعت حاصل می آید. تفاوت نگاه دینی و غیر دینی در این است که در نگاه دینی طبیعت همة حقیقت نیست بلکه بخش نازلی از آن است ولی در نگاه غیر دینی تمام حقیقت، طبیعت موجود می باشد که در معرض ادارک حسی است. در نگاه دینی فرد «غیب» را در تمام امور زندگی فردی و اجتماعی می بیند و لحاظ می کند و امور حسی و مادی را بخش پستی از حقیقت کلی در نظر می گیرد.
توجیه زندگی دینی شناخت عالم غیب و باطن هستنی وحی
توجیه و بیان زندگی دینی تنها از طریق شناخت عالم غیب و باطن هستی میسر است و این شناخت عالم غیب از طریق «وحی» که باعث شهود غیبی است امکان پذیر است، نه از طریق حسّ و عقل، که حس مربوط به امور ظاهر است نه باطن آن و عقل فاهم کلّیات عالم چون درک حقیقت وجودی انسان و جهان و ... نه پی برنده به خصوصیات و جزئیات امور کلی.
افراد نسبت به حرکت در طریق وحی و برگشتن از این راه به سه دسته تقسیم می شوند:
اول: انبیاء و اولیا که صاحب شناخت شهودی نسبت به عالم حقیقت هستند، شاهدان غیب.
دوم: مؤمنان به غیب از شهود بی بهره اند ولی به واقعیت آن یقین دارند از طریق عقل.
سوم: منکران غیب یا غافلان از آن که به شناخت حسی هستند اکتفا کرده اند و در دین کافران و گمراهانند.
4
پیامبران و اولیاء الهی برای هدایت و رهبری مؤمنان مجموعه قوانینی را با استناد و اتکا به شناخت شهودی و غیبی در قالب فرمانها و دستورها به مؤمنان امر می کنند که به این مجموعه قوانین «سنّت» می گویند. مجموعه قوانینی که با استناد به شناخت شهودی و غیب در قالب فرمان و دستور از جانب پیامبران بر مومنین داده می شود.
این سنت چند ویژگی دارد:
اول: ره آورد عروج انسانی الهی است که برای دیگران ارائه داده.
دوم: فارغ از شناختهای حسی و عقلی مخلوط با خواستهای طبیعی افراد است.
سوم: استفاده از این سنت فقط برای ایمان آورندگان به غیب میسر است.
در جامعة دینی هر رفتاری که در وحی ریشه نداشته باشد و از سنت بی بهره باشد «بدعت» است.
قوانینی که توسط «سانّ» - ولی یا نبی به اعتبار اینکه سنت الهی را ارائه می دهد- به جامعه ابلاغ می شود دو نوع است»: 1- قوانین کلی، که تمام ابعاد فردی و اجتماعی انسان را شامل می شود مانند نماز و روزه و ... که در جامعه به عهده قوة مقننه است..
2- قوانین جزئی، که ناظر به اشخاص یا موارد خاص است که انجام آن به عهدة قوه قضاییه و مجریه است.
2-1) هویت نیروی استبداد
هر فردی رأی خود را با صرف نظر از هدایت و شناخت الهی و دینی میزانی برای رفتار و عمل قرار دهد، مستبد است و نیروی استبداد افرادی هستند که اینگونه عمل می کنند و بر حسب کمیّت هیأت حاکمه به استبداد اقلیت «دیکتاتوری» و استبداد اکثریت «دموکراسی» تقسیم می شود.
وحدت و انسجام نیروی استبداد بر اساس معرفت شهودی و ایمان حقیقی نیست، بر اساس حس و گرایش عاطفی است. قبل از مشروطه
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : پاورپوینت
نوع فایل : powerpoint (..ppt) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد اسلاید : 157 اسلاید
قسمتی از متن powerpoint (..ppt) :
بنام خدا
مقدمات روش تحقیق درعلوم تربیتی
پژوهش وکنجکاوی از تمایلات طبیعی بشر است وروشهای تحقیق در حقیقت ابزارهای دستیابی به حقیقت هستند. پیشرفت های علمی بشر تا حدودی مرهون روشهای شناختن ودانستن است.
هدف کلی این واحد درسی آن است که دانشجویان را به طور مقدماتی باشیوه های تحقیق درعلوم تربیتی وروان شناسی آشنا کند تا آنان بتوانندضمن اینکه بااصول علمی تحقیق آشنامی شوند،یافته های پژوهش درعلوم انسانی را مورد مطالعه قرار دهند.
فصل اول
1.بامنابعی که بشر برای حل مسائل بکار برده است ،آشناشود.
2.مراحل ومفروضات روش علمی را بیان کند.
3.دانش تجربی ونظری را بیان کند.
4.نظریه را تعریف کرده ، هدفها وویژگیهای آن را بیان کند .
دانشجو در پایان این فصل باید بتواند:
آلمان اولین کشوری است که آموزش و پرورش اجباری را وضع کرده است. سیاست گذاری و اداره نظام آموزشی آلمان به نسبت ایالت های آن متنوع است. هر ایالتی به طور مستقل از ایالت های دیگر در زمینه آموزش و پرورش و طراحی برنامه های درسی فعالیت می کند. دانش آموزان به مدت 9 تا 10 سال تحصیلات آموزش و پرورش را پشت سر می گذارند. در تمام این سال ها برنامه درسی به دو موضوع اهمیت فراوانی می دهد اول زبان وادبیات آلمانی دوم مهارت ها و قابلیت های زندگی. دانش آموزان از کلاس سوم ابتدایی در ورود به انواع مدارس دوره متوسطه با هم رقابت می کنند. نمرات 1 تا 6 تعیین کننده نوع مدرسه متوسطه آنان است. دانش آموزان ابتدایی در پایان کلاس چهارم آزمون هایی را برای رفتن به دبیرستان می دهند. نمره 1 بالا ترین نمره و معادل خیلی خوب در سیستم ارزشیابی توصیفی است..