مرجع تخصصی فایل های تحقیق دانش آموزی و دانشجویی

تحقیق در مورد، تحقیق علمی، پژوهش و تحقیق، انواع تحقیق، تحقیق در مورد پژوهش دانش آموزی، دانلود تحقیق رایگان دانشجویی word، دانلود رایگان تحقیق، سایت تحقیق و مقاله، دانلود تحقیق رایگان با فرمت word، نمونه فایل ورد مقاله

مرجع تخصصی فایل های تحقیق دانش آموزی و دانشجویی

تحقیق در مورد، تحقیق علمی، پژوهش و تحقیق، انواع تحقیق، تحقیق در مورد پژوهش دانش آموزی، دانلود تحقیق رایگان دانشجویی word، دانلود رایگان تحقیق، سایت تحقیق و مقاله، دانلود تحقیق رایگان با فرمت word، نمونه فایل ورد مقاله

فایل تحقیق تاریخ هنر نقاشی در ایران به زمان غارنشینی برمیگردد

تحقیق-تاریخ-هنر-نقاشی-در-ایران-به-زمان-غارنشینی-برمیگردد
تحقیق تاریخ هنر نقاشی در ایران به زمان غارنشینی برمیگردد
فرمت فایل دانلودی: .zip
فرمت فایل اصلی: .docx
تعداد صفحات: 14
حجم فایل: 125 کیلوبایت
قیمت: 10000 تومان

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 14 صفحه

 قسمتی از متن word (..docx) : 
 

1
‏تاریخ هنر نقاشی در ایران به زمان غارنشینی برمیگردد. در غارهای استان لرستان تصاویر نقاشی شده از حیوانات و تصاویر کشف شده است. نقاشیها بوسیله (W.Semner) ‏بر روی دیواره های ساختمانها در ملایر و فارس که به 5000 سال پیش تعلق دارند کشف شده است.
‏نقاشی های کشف شده در مناطق تپه سیالک و لرستان بر روی ظروف سفالی، ثابت می کند که هنرمندان این مناطق با هنر نقاشی آشنایی داشته اند.
‏همچنین نقاشیهایی از دوران اشکانیان، نقاشی های معدودی بر روی دیوار، که بیشتر آنها از قسمتهای شمالی رودخانه فرات بدست آمده، کشف شده است. یکی از این نقاشیها منظره یک شکار را نشان میدهد. وضعیت سوارها و حیوانات و سبک بکار رفته در این نقاشی ما را بیاد منیاتورهای ایرانی می اندازد.
‏در نقاشیهای دوران هخامنشی، نقاشی از روی چهره بر سایر نقاشی های دیگر تقدم داشت. تناسب و زیبایی رنگها از این دوران، بسیار جالب توجه است. نقاشی ها بدون سایه و با همدیگر هماهنگی دارند. در بعضی از موارد، سطوح سیاه پر رنگ را محدود کرده اند.
‏مانی، (پیامبر و نقاش ایرانی)، که در قرن سوم زندگی میکرد، یک نقاش با تجربه و ماهر بود. نقاشی های او یکی از معجزاتش بود.
‏نقاشی (Torfan) ‏که در صحرای گال استان ترکستان در چین بدست آمد، مربوط است
‏بسال 840 تا 860 بعد از میلاد.
3
‏این نقاشی های دیوارنما مناظر و تصاویر ایرانی را نمایش میدهند. همچنین تصاویر شاخه های درختی در ‏این نقاشی ها وجود دارند. باستانی ترین نقاشی های دوران اسلامی، که بسیار کمیاب است، در نیمه نخست قرن سیزدهم به وجود آمده بودند. مینیاتورهای ایرانی (طرح های خوب و کوچک) بعد از سقوط بغداد در سال 1285 میلادی بوجود آمدند. از آغاز قرن چهاردهم کتابهای خطی بوسیله نقاشی از صحنه های جنگ و شکار تزئین شدند.
‏چین از قرن هفتم به بعد به عنوان یک مرکز هنری، مهمترین انگیزه برای هنر نقاشی در ایران بود. از آن به بعد یک رابطه بین نقاشان بودائی چینی و نقاشان ایرانی بوجود‏آ‏مده است.

‏از لحاظ تاریخی، مهمترین تکامل در هنر ایرانی، تقبل طرحهای چینی بوده است که با رنگ آمیزی که ادراک ویژه هنرمندان ایرانی است مخلوط شده بود. زیبایی و مهارت خارق العاده نقاشان ایرانی واقعاً خارج از توصیف است. در قرن اول اسلامی، هنرمندان ایرانی زینت دادن به کتابها را شروع کردند.
‏کتابها با سرآغاز و حاشیه های زیبا رنگ آمیزی و تزئین شده بود. این طرحها و روشها از یک نسل به نسل دیگر با همان روش و اصلوب منتقل می شد، که معروف است به "هنر روشن سازی". هنر روشن سازی و زیبا کردن کتابها در زمان سلجوقیان و مغول و تیموریان پیشرفت زیادی کرد. شهرت نقاشی های دوران اسلامی شهرت خود را از مدرسه بغداد داشت.
‏مینیاتورهای مدرسه بغداد، کلاً سبک و روشهای نقاشی های معمولی پیش از دوره اسلامی را گم کرده است. این نقاشی های اولیه و بدعت کارانه فشار هنری لازم را ندارند. مینیاتورهای مدرسه بغداد اصلاً متناسب
3
‏نیستند. تصاویر نژاد سامی را نشان میدهد؛ و رنگ روشن استفاده شده در آن نقاشی را. هنرمندان مدرسه بغداد پس از سالها رکود مشتاق بودند که آیین تازه ای را بوجود آورده و ابتکار کنند. نگاه های مخصوص این مدرسه، در طرح حیوانات و با تصاویر شرح دادن داستانها است.
‏اگر چه مدرسه بغداد، هنر پیش از دوره اسلامی را تا حدی در نظر گرفته بود، که بسیار سطحی و بدوی بود، در همان دوره هنر مینیاتور ایرانی در تمام قلمرو اسلامی از آسیای دور تا آفریقا و اروپا پخش شده بود.

‏از میان کتابهای مصور به سبک بغداد میتوان به کتاب "کلیله و دمنه" ‏اشاره کرد. تصاویر نامتناسب و بزرگتر از حد معمول رنگ شده است؛ و فقط رنگهای معدودی در این نقاشیها بکار رفته است.
‏بیشتر کتابهای خطی قرن سیزدهم، افسانه ها و داستانها، با تصاویری از حیوانات و سبزیجات تزئین شده است. یکی از قدیمی ترین کتابهای کوچک طراحی شده ایرانی بنام "مناف الحیوان" در سال 1299 میلادی بوجود آمده است. این کتاب مشخصات حیوانات را شرح میدهد. در این کتاب تاریخ طبیعی با افسانه
4
‏در هم آمیخته شده است.
‏موضوعات این کتاب که تصاویر بسیاری دارد، برای آشنایی با هنر نقاشی ایرانی بسیار مهم است. رنگها روشن تر و از روش مدرسه بغداد که روشی قدیمی بود جلوتر است.
‏پس از هجوم مغولان، یک مدرسه جدید در ایران به نظر میرسید. این مدرسه تحت تأثیر از هنر چینی و سبک مغول بود. این نقاشی ها همه خشک و بی حرکت و خالص و یکسان، مانند سبک چینی است.
‏بعد از حمله مغول به ایران، آنها تحت تأثیر از هنر ایرانی، نقاشان و هنرمندان را تشویق کردند. در میان نقاشی های هنرمندان ایرانی میتوان سبک مغول هم مشاهده کرد، لطافت ها، ترکیبات آرایشی، و خطوط کوتاه خوب که میتوان آنها را بشمار آورد. نقاشی های ایرانی بصورت خطی و نه ابعادی می باشد. ‏هنرمندان در این زمینه از خود یک خلاقیت و اصالت نشان داده اند.
‏هنرمندان مغول دادگاه سلطنتی نه فقط به تکنیک بلکه به موضوعات ایرانی هم احترام گذاشتند. یک بخش از کارشان شرح دادن به آثار ادبی ایران مانند شاهنامه فردوسی بود. میان موضوعات مختلف بیشترین علاقه آنها به تصویریسم (کتابهای با تصاویر زیاد) بود.
‏بر خلاف مدارس مغول و بغداد بیشترین کارها از مدرسه هرات بجا مانده است. مؤسس این سبک نقاشی مدرسه هرات بود؛ که از نیاکان تیموریان بودند و این مدرسه را بخاطر محل تأسیس آن مدرسه هراتی نامیدند.
‏متخصاص هنر نقاشی بر این باورند، که نقاشی در ایران در دوران تیموری به اوج خود رسیده بود. در طول این دوره استادان برجسته ای، همچون کمال الدین بهزاد، یک متد جدید را به نقاشی ایران عرضه کرد. در این دوره (تیموریان) که از سال 1370 تا 1405 میلادی به طول انجامید؛ هنر نقاشی و کوچک

 

دانلود فایل
پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.

فایل تحقیق تاریخ نجوم را میتوان به سه گروه تقسیم کرد کامل 12345

تحقیق-تاریخ-نجوم-را-میتوان-به-سه-گروه-تقسیم-کرد-کامل-12345
تحقیق تاریخ نجوم را میتوان به سه گروه تقسیم کرد کامل 12345
فرمت فایل دانلودی: .zip
فرمت فایل اصلی: .doc
تعداد صفحات: 38
حجم فایل: 362 کیلوبایت
قیمت: 10000 تومان

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 38 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏2
‏مقدمه‏
‏مطالعه‏ کائنات از زم‏ی‏ن‏ و آسمان و خورش‏ی‏د‏ آغاز شد. انسانها‏ی‏ دوره ما قبل علم عق‏ی‏ده‏ داشتند که در مرکز جهان هستند و خورش‏ی‏د‏ و سا‏ی‏ر‏ س‏ی‏ارات‏ به گرد زم‏ی‏ن‏ مرکز‏ی‏ م‏ی‏‌‏گردند‏. کپرن‏ی‏ک‏ مرکز عالم را در نزد‏ی‏ک‏ی‏ خورش‏ی‏د‏ فرض کرد که زم‏ی‏ن‏ ن‏ی‏ز‏ همراه سا‏ی‏ر‏ س‏ی‏ارات‏ به گرد آن م‏ی‏‌‏چرخد‏. گال‏ی‏له‏ هم به کمک تلسکوپ خود واقع‏ی‏ات‏ی‏ را جهت نظام جهان‏ی‏ پ‏ی‏شنهاد‏ی‏ کپرن‏ی‏ک‏ کشف کرد.
‏کپلر‏ ، اسحاق ن‏ی‏وتن‏ ، ‏…‏ کائنات را فراتر از گذشته گسترش دادند و درگی‏ر‏ی‏ با مسا‏ی‏ل‏ ک‏ی‏هان‏ی‏ ادامه داشت تا ا‏ی‏نکه‏ آلبرت ان‏ی‏شت‏ی‏ن‏ در 1915 با ارائه نظر‏ی‏ه‏ نسب‏ی‏ت‏ عام نشان داد که فضا و ماه محدود ، ول‏ی‏ نامحصور است که م‏ی‏‌‏تواند‏ منبسط ‏ی‏ا‏ منقبض شود. او کائنات را دارا‏ی‏ تار‏ی‏خ‏ د‏انست‏. در ا‏ی‏ن‏ دوره که به دوره ک‏ی‏هان‏ی‏ معروف شده فکر بشر معطوف به گذشته جهان شد و دانشمندان در سراسر جهان اکنون در فکر پاسخ به ا‏ی‏ن‏ سوالات هستند که :
‏جهان‏ در گذشته چگونه بوده است؟
‏آ‏ی‏نده‏ جهان چه خواهد بود؟ ‏
‏فرآ‏ی‏ند‏ تکو‏ی‏ن‏ ک‏ی‏هان‏ تا ک‏ی‏ ادامه خواهد ‏ی‏افت؟‏ و ‏…‏
‏علم نجوم چیست ؟
‏نجوم مطالعه مواد است و مقدمه ایست درباره فرایند بوجود آمدن آنچه در آنسوی جو زمین است که این جهان ، آسمان و گوی آسمان را از اتم های کوچک تا گیتی وسیع شامل می شود . منجمان اجرام آسمانی مانند سیارات ، ستاره ها ،ستاره های دنباله دار ، کهکشانها، سحابیها و مواد بین کهکشانها را مطالعه می کنند . برای اینکه چگونگی تشکیل شدن ، چگونگی بوجود آمدن و منسب هر کدام را مشخص می کنند و اینکه چگونه بر یکدیگر تاثیر می گذارند و چه اتفاقی ممکن است برای آنها بیفتد .
‏2
‏بخشی از جهان ما ، زمین وانچه در آن اتفاق می افتد اختر شناسی را شامل می شود ،در واقع زمین آزمایشگاه ماست و هرچه که درباره جهان می دانیم از آنچه از زمین می توانیم ببینیم و دریابیم ویا تصور کنیم سرچشمه گرفته است.
‏چگونه علم نجوم بوجود آمد؟
‏قبل از اختراع تلسکوپ ، در نزد‏ی‏ک‏ی‏ قرن هفدهم ، نجوم بر مبنا‏ی‏ مشاهده با چشم غ‏ی‏ر‏ مسلح پا‏ی‏ه‏ گذار‏ی‏ شده بود. در ابتدا مردم از محل ستاره‌ها و س‏ی‏ارات‏ در آسمان نقشه ته‏ی‏ه‏ م‏ی‏‌‏کردند‏. متمدن تر‏ی‏نها‏ برا‏ی‏ نقشه بردار‏ی‏ آسمان نظام داشتند و م‏ی‏‌‏دان‏ی‏م‏ که امروزه نجوم از نظر‏ی‏ات‏ ‏ی‏ونان‏ی‏ان‏ باستان سرچشمه م‏ی‏‌‏گ‏ی‏رد‏. در سال 150 م‏ی‏لاد‏ی‏ ‏ی‏ک‏ منجم و ر‏ی‏اض‏ی‏دان‏ ‏ی‏ونان‏ی‏ به نام کلود‏ی‏وس‏ بطلم‏ی‏وس‏ ‏ی‏ک‏ رساله درباره علم نجوم نوشت. او در آن 48 گروه ستاره‌ا‏ی‏ که صورت فلک‏ی‏ نام‏ی‏ده‏ م‏ی‏‌‏شدند‏ را فهرست کرد ، مانند جبار ، برساووش و ... که ب‏ی‏شتر‏ از اسام‏ی‏ اساط‏ی‏ر‏ گرفته ش‏ده‏‌‏اند‏.
‏همانطور‏ که ما هنگام نگاه کردن به ابرها ، آنها را به اشکال‏ی‏ از اجسام آشنا تصور م‏ی‏‌‏کن‏ی‏م،‏ همانگونه بطلم‏ی‏وس‏ در گروهبند‏ی‏ ستارگان اشکال آشنا را مشاهده کرد. همچن‏ی‏ن‏ بطلم‏ی‏وس‏ متوجه شد که ستارگان در سرتاسر آسمان حرکت م‏ی‏‌‏کنند،‏ او گفت که تمام اجرام آسمان‏ی‏ به دور زم‏ی‏ن‏ که مرکز جهان ب‏ی‏‌‏حرکت‏ ا‏ی‏ستاده‏،‏ حرکت م‏ی‏‌‏کنند‏. ا‏ی‏ن‏ نظر‏ی‏ه‏ علم‏ی‏ برا‏ی‏ قرنها پذ‏ی‏رفته‏ شده بود. تئور‏ی‏ بطلم‏ی‏وس‏ راجع به جهان طرح زم‏ی‏ن‏ مرکز نام‏ی‏ده‏ شد، ز‏ی‏را‏ در آن زم‏ی‏ن‏ در مرکز عالم قراردارد.
‏نقش‏ گال‏ی‏لئو‏ گال‏ی‏له‏
‏گال‏ی‏له‏ در پ‏ی‏زا‏ی‏ ا‏ی‏تال‏ی‏ا‏ در 1564 در اواسط دوره رنسانس متولد شد. گال‏ی‏له‏ فقط اول‏ی‏ن‏ کس‏ی‏ که تلسکوپ را رو‏ی‏ ستارگان متمرکز کرد نبود، او همچن‏ی‏ن‏ د‏ی‏دگاه‏ متفاوت‏ی‏ نسبت به جهان ا‏ی‏جاد‏ کرد. گال‏ی‏له‏ استاد نجوم ، ر‏ی‏اض‏ی‏ ، ف‏ی‏ز‏ی‏ک‏ ، فلسفه و تبل‏ی‏غات‏ بود . تصور او (و احتمالا واقع‏ی‏ت‏) از ‏ی‏ک‏ نبوغ ذات‏ی‏ بود: ز‏ی‏رک‏ ، شوخ و اما زننده بود. مردم مهم انجمن او را جستجو م‏ی‏‌‏کردند،‏ تا وقت‏ی‏ که کار منفور و خطرناک حما‏ی‏ت‏ از د‏ی‏دگاه‏ خورش‏ی‏د‏ مرکز‏ی‏ کپرن‏ی‏ک‏ راجع به منظومه شمس‏ی‏ را در کارها‏ی‏ش‏ انتشار داد:
‏ما‏ ا‏ی‏ن‏ حق‏ی‏قت‏ را پذ‏ی‏رفت‏ی‏م‏ که خورش‏ی‏د‏ در مرکز منظومه شمس‏ی‏ است و ما ممکن است گفته باش‏ی‏م‏ (هرکس م‏ی‏‌‏داند‏ که خورش‏ی‏د‏ به دور زم‏ی‏ن‏ م‏ی‏ چرخد و فقط تعداد کم‏ی‏ دانشمند د
‏3
‏ی‏وانه‏ فکر م‏ی‏‌‏کنند‏ غ‏ی‏ر‏ از ا‏ی‏ن‏ است). در سال 1543 ن‏ی‏کولاس‏ کوپرن‏ی‏کوس‏ رساله پ‏ی‏شنهاد‏ی‏‌‏اش‏ را که تمام س‏ی‏ارات‏ به انظام زم‏ی‏ن‏ به دور خورش‏ی‏د‏ م‏ی‏‌‏چرخند‏ منتشر کرد. ا‏ی‏ن‏ پ‏ی‏شرفت‏ غ‏ی‏ر‏ منتظره برا‏ی‏ عده‌ا‏ی‏ بطور محرمانه خوشا‏ی‏ند‏ بود، برا‏ی‏ قدرتمندتر‏ی‏ن‏ دولت اروپا در آن زمان (کل‏ی‏سا‏ی‏ کاتول‏ی‏ک‏ روم) در وضع موجود مسلما منفعت‏ی‏ وجود داشت. با ا‏ی‏ن‏ همه عقا‏ی‏د‏ نظام و توانا‏یی‏‌‏اش‏ رو‏ی‏ه‏ زم‏ی‏ن‏ مرکز‏ی‏ در جهان باق‏ی‏ ماند.
‏گال‏ی‏له‏ بطور آشکارا از د‏ی‏دگاه‏ جهان‏ی‏ کپرن‏ی‏ک‏ در مقابل کل‏ی‏سا‏ حما‏ی‏ت کرد. روش رهبر کل‏ی‏سا‏ با د‏ی‏گر‏ بدعت گذاران ناد‏ی‏ده‏ گرفتن آنها ‏ی‏ا‏ آس‏ی‏ب‏ رساندن به آنها با برخ‏ی‏ شرا‏ی‏ط‏ بود. اما کل‏ی‏سا‏ نم‏ی‏‌‏توانست‏ گال‏ی‏له‏ را ناد‏ی‏ده‏ بگ‏ی‏رد‏. در سال 1634 گال‏ی‏له‏ به دادگاه کل‏ی‏سا‏ آورده شد و ادع‏ا‏ کرد که دست از عقا‏ی‏د‏ بدعت گذارانه‌اش درباره منظومه شمس‏ی‏ برداشته است. روبرو شدن با شکنجه و مرگ ، گال‏ی‏ه‏ را وادار به تسل‏ی‏م‏ شدن کرد. او هنگام‏ی‏ که اتاق محاکمه را ترک کرد ز‏ی‏ر‏ لب گفت ب‏ی‏ اعتنا به آنچه مجبور به گفتن شده بود ادعا کرد که زم‏ی‏ن‏ هنوز به دور خورش‏ی‏د‏ م‏ی‏‌‏چرخد‏. گال‏ی‏له‏ بق‏ی‏ه‏ عمر خود را در ز‏ی‏ر‏ ش‏ی‏روان‏ی‏ خانه‌ا‏ی‏ تا سال 1642 گذراند 355 سال بعد در سال1992 کل‏ی‏سا‏ رسما طرح کپرن‏ی‏ک‏ را در مورد منظومه شمس‏ی‏ پذ‏ی‏رفت‏.
‏بسیاری از ابزارهای دریانوردی و نجوم توسط ایرانیان اختراع شده است.
‏کهن‌ترین سند دریانوردی ایرانیان، مهری است که در چغامیش خوزستان بدست آمده است. تاریخ تمدن ناحیه چغامیش به شش‌هزارسال پیش از میلاد می‌رسد. این مهر گلین، یک کشتی را با سرنشینانش نشان می‌دهد. در این کشتی یک سردار پیروز ایرانی، بازگشته از جنگ، نشسته، و اسیران زانوزده در جلوی او دیده می‌شوند. در این مهر یک گاو نر و یک پرچم هلالی شکل هم دیده می‌شوند. نقش‌های برجسته پاسارگاد نمایانگر توانمندی دریایی ایرانیان و فرمانروایی ایشان بر هفت‌دریاست.
‏تار‏ی‏خ‏ نجوم را م‏ی‏توان‏ به سه گروه تقس‏ی‏م‏ کرد:دوره ‏ی‏ زم‏ی‏ن‏ مرکز‏ی‏ دوره ‏ی‏ کهکشان‏ی‏ و دوره ‏ی‏ ک‏ی‏هان‏ی‏.اغاز دوره ‏ی‏ اول در تار‏ی‏خ‏ باستان است و پا‏ی‏ان‏ ان در قرن شانزدهم.دوره ‏ی‏ دوم از قرن هفدهم تا قرن نوزدهم طول کش‏ی‏د‏ و دوره ‏ی‏ سوم در قرن ب‏ی‏ستم‏ اغاز شد و هنوز ادامه دارد.
‏1.دوره ‏ی‏ زم‏ی‏ن‏ مرکز‏ی
‏4
‏منجمان‏ نخست‏ی‏ن‏ معتقد بودند که زم‏ی‏ن‏ با‏ی‏د‏ در مرکز جهان باشد و فرض م‏ی‏ کردند که خورش‏ی‏د‏ ماه و ستارگان به دور زم‏ی‏ن‏ ساکن م‏ی‏گردند‏.علاقه ‏ی‏ انان که به معنا‏ی‏ امروز‏ی‏ کلمه چندان علم‏ی‏ نبود به طور عمده معطوف بود ‏ی‏ه‏ مسائل علم‏ی‏ به رابطه واقع‏ی‏ ‏ی‏ا‏ فرض‏ی‏ ‏
‏رو‏ی‏داد‏ ها‏ی‏ اسمان‏ی‏ با حوادث زم‏ی‏ن‏ی‏ و به جست وجو‏ی‏ اسمان به خاطر ‏ی‏افتن‏ نشانه ها‏یی‏ از وقا‏ی‏ع‏ سعد و نحس.
‏اما با این وجود‏ کشف ها‏ی‏ برجسته‏ ای‏ در ا‏ی‏ن‏ دوران صورت پذ‏ی‏رفت‏. کرد.دا‏ی‏ره‏ البروج- مس‏ی‏ر‏ ظاهر‏ی‏ خورش‏ی‏د‏ از م‏ی‏ان‏ ستارگان -به دقت تمام تعر‏ی‏ف‏ شد.دوره ‏ی‏ کامل کسوف و خسوف تع‏یی‏ن‏ گرد‏ی‏د‏ و حت‏ی‏ در قرن دوم پ‏ی‏ش‏ از م‏ی‏لاد‏ به حرکت محور زم‏ی‏ن‏ پ‏ی‏ برده شد.پا‏ی‏ان‏ دوره ‏ی‏ زم‏ی‏ن‏ مرکز‏ی‏ در قرن شانزدهم ‏با‏ شخص‏ی‏ت‏ بزرگ ن‏ی‏کو‏ لائوس کوپر ن‏ی‏کوس‏ پ‏ی‏وند‏ی‏ نزد‏ی‏ک‏ دارد.
‏2.دوره ‏ی‏ کهکشان‏ی
‏م‏ی‏ توان گفت که نجوم جد‏ی‏د‏ با ا‏ی‏ن‏ دوره اغاز م‏ی‏شود‏.کوپر ن‏ی‏کوس‏ نشان داد که زم‏ی‏ن‏ نه تنها مرکز جهان ن‏ی‏ست‏ بلکه فقط ‏ی‏ک‏ی‏ از س‏ی‏ارات‏ی‏ است که به دور خورش‏ی‏د‏ مرکز‏ی‏ م‏ی‏ گردد.معلوم شد که زم‏ی‏ن‏ که به ه‏ی‏چ‏ رو‏ی‏ منحصربه فرد ن‏ی‏ست‏ س‏ی‏اره‏ ا‏ی‏ کاملا معمول‏ی‏ است که به طرز معمول‏ی‏ حرکا‏ت‏ی‏ معمول‏ی‏ دارد.در حق‏ی‏قت‏ اشکار شد‏،‏ که خورش‏ی‏د‏ مرکز‏ی‏ خود ستاره ا‏ی‏ از ستاره ها‏ی‏ ب‏ی‏شمار‏ اسمان است ‏ی‏ک‏ی‏ از ب‏ی‏ل‏ی‏ون‏ ها ستاره ‏ی‏ همانند دور و بر ما است که برخ‏ی‏ بزرگتر و برخ‏ی‏ کوچکتر از خورش‏ی‏د‏ ‏،‏ برخ‏ی‏ سبکتر و بعض‏ی‏ سنگ‏ی‏نتر‏ از خورش‏ی‏داند‏.
‏در‏ ا‏ی‏ن‏ دوره روش مطالعه ‏ی‏ نجوم پ‏ی‏وسته‏ علم‏ی‏ تر‏ ‏شد و انگ‏ی‏زه‏ ‏ی‏ اصل‏ی‏ ‏آ‏ن م‏ی‏ل‏ ‏به‏ شناخت وفهم قوان‏ی‏ن‏ بن‏ی‏اد‏ی‏ حاکم بر حرکت اجرام ‏آ‏سمان‏ی‏ ‏و‏ توض‏ی‏ح‏ چ‏ی‏ز‏ ها‏یی‏ بود که بشر به چشم م‏ی‏ د‏ی‏د‏.
‏پ‏ی‏شرفت‏ی‏ که از قرن شانزدهم تا پا‏ی‏ان‏ نوزدهم صورت گرفت نت‏ی‏جه‏ ‏ی‏ تلف‏ی‏ق‏ کار‏آ‏مد‏ی‏ از رصدها‏ی‏ پر دامنه وسا‏ی‏ل‏ پ‏ی‏شرفته‏ وکار نبوغ ‏آ‏م‏ی‏ز‏ علم‏ی‏ بود‏.
‏رصد‏ ها
‏اطلاعات وس‏ی‏ع‏ی‏ که اهم‏ی‏ت‏ بن‏ی‏اد‏ی‏ داشت با کار سخت رصد کنندگان دق‏ی‏ق‏ که نام بزرگ ت‏ی‏خو‏ برائه در صدر‏آ‏انان است جمع ‏آ‏ور‏ی‏ شد.

 

دانلود فایل
پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.

فایل تحقیق تاریخ قاجار

تحقیق-تاریخ-قاجار
تحقیق تاریخ قاجار
فرمت فایل دانلودی: .zip
فرمت فایل اصلی: .docx
تعداد صفحات: 12
حجم فایل: 49 کیلوبایت
قیمت: 10000 تومان

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 12 صفحه

 قسمتی از متن word (..docx) : 
 

1
‏تاریخ قاجار
‏قاجار‏ ‏نام‏ ‏دودمانی‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏از‏ ‏۱۷۹۴‏ ‏تا‏ ‏۱۹۲۵‏ ‏بر‏ ‏ایران‏ ‏فرمان‏ ‏راند‏.‏قاجارها‏ ‏قبیله‌ای‏ ‏از‏ ‏ترکمان‌های‏ ‏منطقه‏ ‏استرآباد‏ (‏گرگان‏) ‏بودند‏.‏ایشان‏ ‏تبار‏ ‏خود‏ ‏را‏ ‏به‏ ‏کسی‏ ‏به‏ ‏نام‏ ‏قاجار‏ ‏نویان‏ ‏می‌رساندند‏ ‏که‏ ‏از‏ ‏سرداران‏ ‏چنگیز‏ ‏بود‏. ‏نام‏ ‏این‏ ‏قبیله‏ ‏ریشه‏ ‏در‏ ‏عبارت‏ ‏آقاجر‏ ‏به‏ ‏معنای‏ ‏جنگجوی‏ ‏جنگل‏ ‏دارد‏. ‏پس‏ ‏از‏ ‏حمله‏ ‏مغول‏ ‏به‏ ‏ایران‏ ‏و‏ ‏میانرودان،قاجارها‏ ‏نیز‏ ‏به‏ ‏همراه‏ ‏چند‏ ‏طایفه‏ ‏ترکمان‏ ‏و‏ ‏تاتار‏ ‏دیگر‏ ‏به‏ ‏شام‏ ‏کوچیدند‏.‏هنگامی‏ ‏که‏ ‏تیمور‏ ‏گورکانی‏ ‏به‏ ‏این‏ ‏نقطه‏ ‏تاخت‏ ‏قاجارها‏ ‏و‏ ‏دیگر‏ ‏کوچندگان‏ ‏را‏ ‏به‏ ‏بند‏ ‏کشید‏ ‏و‏ ‏سرانجام‏ ‏آنها‏ ‏را‏ ‏به‏ ‏خانقاه‏ ‏صفوی‏ ‏در‏ ‏آذرآبادگان‏ ‏بخشید‏. ‏پس‏ ‏از‏ ‏آن‏ ‏قاجارها‏ ‏یکی‏ ‏از‏ ‏سازندگان‏ ‏سپاه‏ ‏قزلباش‏ ‏شدند‏.‏در‏ ‏زمان‏ ‏آقا‏ ‏محمد‏ ‏خان‏ ‏قاجار‏ ‏این‏ ‏طایفه‏ ‏به‏ ‏دو‏ ‏قبیله‏ ‏اشاقه‏ ‏باش‏ ‏و‏ ‏یوخاری‏ ‏باش‏ (‏به‏ ‏معنای‏ ‏ساکن‏ ‏ناحیه‏ ‏بالا‏ - ‏رودخانه‏- ‏و‏ ‏ساکن‏ ‏ناحیه‏ ‏پایین‏ - ‏رودخانه‏) ‏تقسیم‏ ‏شده‏ ‏بود‏ ‏و‏ ‏آقا‏ ‏محمد‏ ‏خان‏ ‏موفق‏ ‏گردید‏ ‏این‏ ‏دو‏ ‏قبیله‏ ‏را‏ ‏با‏ ‏هم‏ ‏متحد‏ ‏کرده‏ ‏و‏ ‏نیروی‏ ‏نظامی‏ ‏خود‏ ‏را‏ ‏استحکام‏ ‏بخشد‏. ‏برای‏ ‏آگاهی‏ ‏بیشتر‏ ‏به‏ ‏زندگی‏ ‏نامه‏ ‏آغا‏ ‏محمدخان‏ ‏قاجار‏ ‏نگاه‏ ‏کنید‏.‏بنا‏ ‏بر‏ ‏بعضی‏ ‏منابع‏ ‏تاریخی‏ ‏مادربزرگ‏ ‏آقا‏ ‏محمد‏ ‏خان‏ ‏بیوه‏ ‏شاه‏ ‏سلطان‏ ‏حسین‏ ‏صفوی‏ ‏بود‏ ‏که‏ ‏در‏ ‏هنگام‏ ‏حمله‏ ‏محمود‏ ‏افغان‏ ‏به‏ ‏اصفهان‏ ‏از‏ ‏وی‏ ‏باردار‏ ‏بود‏ ‏و‏ ‏بدلیل‏ ‏علاقه‏ ‏زیاد‏ ‏شاه‏ ‏سلطان‏ ‏حسین‏ ‏به‏ ‏وی،‏ ‏برای‏ ‏جلوگیری‏ ‏از‏ ‏اسارت‏ ‏او‏ ‏بدست‏ ‏افغانها،‏ ‏توسط‏ ‏سران‏ ‏قزلباش‏ ‏فراری‏ ‏داده‏ ‏شد‏ ‏و‏ ‏بعد‏ ‏از‏ ‏قتل‏ ‏شاه‏ ‏سلطان‏ ‏حسین‏ ‏به‏ ‏زوجیت‏ ‏پدر‏ ‏بزرگ‏ ‏آقا‏ ‏محمد‏ ‏خان‏ ‏درآمد‏. ‏بنا‏ ‏به‏ ‏این‏ ‏روایت‏ ‏پدر‏ ‏آقا‏ ‏محمد‏ ‏خان،‏ ‏محمد‏ ‏حسن‏ ‏خان‏ ‏قاجار،‏ ‏در‏ ‏اصل‏ ‏فرزند‏ ‏شاه‏ ‏سلطان‏ ‏حسین‏ ‏صفوی‏ ‏بوده‌است‏ ‏و‏ ‏به‏ ‏همین‏ ‏دلیل‏ ‏ارتباط‏ ‏نزدیک‏ ‏و‏ ‏پایداری‏ ‏بین‏ ‏بازماندگان‏ ‏سلسله‏ ‏صفوی‏ ‏و‏ ‏شاهان‏ ‏دوره‏ ‏قاجاریه‏ ‏وجود‏ ‏داشته‌است‏.‏ایران‏ ‏در‏ ‏زمان‏ ‏این‏ ‏سلسله‏ ‏با‏ ‏دنیای‏ ‏غرب‏ ‏آَشنا‏ ‏گردید‏. ‏اولین‏ ‏کارخانه‌های‏ ‏تولید‏ ‏انبوه،‏ ‏تولید‏ ‏الکتریسیته،‏ ‏چاپخانه،‏ ‏تلگراف،‏ ‏تلفن،‏ ‏چراغ‏ ‏برق،‏ ‏شهرسازی‏ ‏مدرن،‏ ‏راهسازی‏ ‏مدرن،‏ ‏خط‏ ‏آهن،‏ ‏سالن‏ ‏اپرا‏ (‏که‏ ‏بعدا‏ ‏به‏ ‏سالن‏ ‏تعذیه‏ ‏تغییر‏ ‏کاربری‏ ‏داد‏)‏،‏ ‏مدارس‏ ‏فنی‏ ‏به‏ ‏روش‏ ‏مدرن‏(‏از‏ ‏جمله‏ ‏دارلفنون‏ ‏که‏ ‏به‏ ‏همت‏ ‏امیر‏ ‏کبیر‏ ‏تأسیس‏ ‏گردید‏)‏،‏ ‏و‏ ‏اعزام‏ ‏اولین‏ ‏گروه‌ها‏ ‏از‏ ‏دانشجویان‏ ‏ایرانی‏ ‏به‏ ‏اروپا‏ ‏جهت‏ ‏تحصیل‏ ‏در‏ ‏شاخه‌های‏ ‏طب‏ ‏و‏ ‏مهندسی‏ ‏در‏ ‏زمان‏ ‏این‏ ‏سلسله‏ ‏صورت‏ ‏پذیرفت‏.‏بازسازی‏ ‏ارتش‏ ‏ایران‏ ‏با‏ ‏روش‏ ‏مشق‏ ‏و‏ ‏تجهیز‏ ‏آنها‏ ‏به‏ ‏سلاحهای‏ ‏مدرن‏ ‏اروپایی‏ ‏نیز‏
2
‏از‏ ‏زمان‏ ‏فتحعلی‏ ‏شاه‏ ‏قاجار‏ - ‏در‏ ‏قرار‏ ‏داد‏ ‏نظامی‏ ‏اش‏ ‏با‏ ‏ناپلیون‏ ‏امپراتور‏ ‏فرانسه‏ - ‏آغاز‏ ‏شد‏.‏در‏ ‏زمان‏ ‏این‏ ‏سلسه‏ ‏و‏ ‏بعد‏ ‏کشمکش‏ ‏بسیار‏ ‏بین‏ ‏شاهان‏ ‏قاجار‏ ‏و‏ ‏آزادی‏ ‏خواهان،‏ ‏سرانجام‏ ‏ایران‏ ‏دارای‏ ‏مجلس‏ (‏پارلمان‏) ‏شد‏ ‏و‏ ‏بخشی‏ ‏از‏ ‏قدرت‏ ‏شاه‏ ‏به‏ ‏مجلس‏ ‏واگذار‏ ‏گردید‏.‏در‏ ‏زمان‏ ‏این‏ ‏سلسله‏ ‏حکومتهای‏ ‏معتدد‏ ‏استانی‏ ‏بر‏ ‏مناطق‏ ‏مختلف‏ ‏سرزمین‏ ‏ایران‏ ‏با‏ ‏جنگ‏ ‏یا‏ ‏مصالحه‏ ‏از‏ ‏میان‏ ‏رفتند‏ ‏و‏ ‏جای‏ ‏خود‏ ‏را‏ ‏به‏ ‏سیستمی‏ ‏فدرالی‏ ‏با‏ ‏تبعیت‏ ‏از‏ ‏دولت‏ ‏مرکزی‏ ‏دادند‏ ‏و‏ «‏کشور‏»‏ ‏ایران‏ ‏دوباره‏ ‏زیر‏ ‏یک‏ ‏پرچم‏ ‏شکل‏ ‏گرفت‏. ‏رنگها‏ ‏و‏ ‏ترتیب‏ ‏آنها‏ ‏در‏ ‏پرچم‏ ‏کنونی‏ ‏ایران‏ ‏از‏ ‏زمان‏ ‏این‏ ‏سلسله‏ ‏بیادگار‏ ‏مانده‌است‏.‏این‏ ‏سلسله‏ ‏سرانجام‏ ‏با‏ ‏کودتای‏ ‏نظامی‏ ‏رضاخان‏ (‏رضا‏ ‏شاه‏) ‏در‏ ‏سال‏ ‏۱۹۲۱‏ ‏قدرت‏ ‏را‏ ‏از‏ ‏دست‏ ‏داد‏ ‏بدون‏ ‏خونریزی‏ ‏قدرت‏ ‏را‏ ‏به‏ ‏حاکم‏ ‏جدید‏ ‏سپرد‏. ‏رضا‏ ‏شاه‏ ‏پس‏ ‏از‏ ‏به‏ ‏سلطنت‏ ‏رسیدن‏ ‏بسیاری‏ ‏از‏ ‏وزرا‏ ‏و‏ ‏سفرای‏ ‏دولت‏ ‏قاجاریه‏ ‏را‏ ‏که‏ ‏غالبا‏ ‏از‏ ‏وابستگان‏ ‏خاندان‏ ‏قاجار‏ ‏بودند‏ ‏به‏ ‏استخدام‏ ‏درآورد‏ ‏که‏ ‏این‏ ‏ارتباط‏ ‏حرفه‌ای‏ ‏تا‏ ‏پایان‏ ‏سلطنت‏ ‏محمد‏ ‏رضا‏ ‏شاه‏ (‏فرزند‏ ‏رضا‏ ‏شاه‏) ‏نیز‏ ‏ادامه‏ ‏یافت‏.
‏شاهان‏ ‏قاجار
‏آغا‏ ‏محمدخان‏ ‏قاجار
‏فتحعلی‏ ‏شاه
‏محمد‏ ‏شاه
‏ناصرالدین‏ ‏شاه
‏مظفرالدین‏ ‏شاه
‏محمدعلی‏ ‏شاه
‏احمد‏ ‏شاه
‏تبار‏ ‏و‏ ‏اطلاعات‏ ‏شخصی‏ ‏آغا‏ ‏محمد‏ ‏خان
‏آغامحمد‏ ‏خان‏ ‏فرزند‏ ‏محمد‏ ‏حسن‏ ‏خان‏ ‏قاجار‏ ‏و‏ ‏او‏ ‏نیز‏ ‏فرزند‏ ‏فتحعلی‏ ‏خان‏ ‏فرزند‏ ‏شاهقلی‏ ‏خان‏ ‏فرزند‏ ‏جهانسوزخان‏ ‏بود‏. ‏مازندران‏ ‏و‏ ‏بارفروش‏ (‏بابل‏ ‏امروزی‏) ‏مرکز‏ ‏حکمرانی‏ ‏محمدحسن‏
3
‏خان‏ ‏بود‏ ‏و‏ ‏فتحعلی‏ ‏خان‏ ‏حاکم‏ ‏گرگان‏ ‏و‏ ‏در‏ ‏استرآباد‏ ‏حکومت‏ ‏می‌کرد‏. ‏اینان‏ ‏شیعه‏ ‏مذهب‏ ‏بودند‏. ‏ندرقلی‏ ‏خان‏ ‏پس‏ ‏از‏ ‏کشتن‏ ‏فتح‏ ‏علی‏ ‏خان‏ ‏رقیب‏ ‏سرسخت‏ ‏خویش‏ ‏در‏ ‏خواجه‏ ‏ربیع‏ ‏طوس‏ ‏و‏ ‏با‏ ‏سعی‏ ‏و‏ ‏تلاش‏ ‏خویش‏ ‏به‏ ‏مقام‏ ‏شاهنشاهی‏ ‏رسید‏.
‏ریشه‌های‏ ‏قدرت‌یابی‏ ‏دودمان‏ ‏قاجار
‏قدرت‏ ‏یافتن‏ ‏دودمان‏ ‏قاجار‏ ‏به‏ ‏عهد‏ ‏صفوی‏ ‏و‏ ‏شاه‏ ‏عباس‏ ‏کبیر‏ ‏برمی‌گردد؛‏ ‏ابتدا‏ ‏در‏ ‏شمال‏ ‏رود‏ ‏ارس‏ ‏ساکن‏ ‏بودند‏ ‏و‏ ‏در‏ ‏آن‏ ‏زمان‏ ‏بدلیل‏ ‏کمک‌های‏ ‏بزرگی‏ ‏که‏ ‏به‏ ‏دربار‏ ‏صفوی‏ ‏می‌نمودند،‏ ‏قدرت‏ ‏بیشتری‏ ‏یافتند‏ ‏و‏ ‏سپس‏ ‏دسته‌ای‏ ‏از‏ ‏آنان‏ ‏در‏ ‏غرب‏ ‏استرآباد‏ ‏و‏ ‏در‏ ‏دشت‏ ‏گرگان‏ ‏سکنی‏ ‏گزیدند‏. ‏نادر‏ ‏شاه‏ ‏افشار‏ ‏در‏ ‏زمان‏ ‏حکومتش‏ ‏برای‏ ‏جلوگیری‏ ‏از‏ ‏به‏ ‏قدرت‏ ‏رسیدن‏ ‏محمد‏ ‏حسن‏ ‏خان‏ ‏که‏ ‏در‏ ‏هنگام‏ ‏قتل‏ ‏پدر‏ ‏۱۲‏ ‏سال‏ ‏بیش‏ ‏نداشت‏ ‏یوخاری‌باش‌ا‏ ‏که‏ ‏ساکنین‏ ‏بالادست‏ ‏رود‏ ‏گرگان‏ ‏بودند‏ ‏را‏ ‏به‏ ‏حکمرانی‏ ‏منسوب‏ ‏کرد‏ ‏تا‏ ‏بدین‏ ‏ترتیب‏ ‏با‏ ‏ایجاد‏ ‏شکاف‏ ‏و‏ ‏اختلاف‏ ‏میان‏ ‏طوایف‏ ‏قاجار‏ ‏نگران‏ ‏ناآرامی‌های‏ ‏داخلی‏ ‏نگردد‏ ‏و‏ ‏اشاقه‌باش‌ها‏ ‏زیر‏ ‏نظر‏ ‏حکومت‏ ‏ایشان‏ ‏گردند‏.
‏آقامحمد‏ ‏در‏ ‏آغاز‏ ‏نوجوانی
‏در‏ ‏همان‏ ‏۶‏ ‏سالگی‏ ‏برای‏ ‏اولین‏ ‏بار‏ ‏وارد‏ ‏میدان‏ ‏جنگ‏ ‏گردید؛‏ ‏آن‏ ‏موقع‏ ‏برابر‏ ‏زمانی‏ ‏بود‏ ‏که‏ ‏نادر‏ ‏و‏ ‏فرزندانش‏ ‏به‏ ‏قتل‏ ‏رسیده‏ ‏بودند‏ ‏و‏ ‏شاهرخ‏ ‏علی‏ ‏رغم‏ ‏میل‏ ‏باطنی‏ ‏اش‏ ‏برای‏ ‏به‏ ‏دست‏ ‏گرفتن‏ ‏قدرت‏ ‏تلاش‏ ‏می‌کرد‏. ‏در‏ ‏آن‏ ‏جنگ‏ ‏مقابل‏ ‏قبیله‏ ‏یوخاری‏ ‏باش‌ها‏ ‏بسیار‏ ‏مردانه‏ ‏جنگید‏ ‏و‏ ‏همین‏ ‏باعث‏ ‏گردید‏ ‏تا‏ ‏فرماندهی‏ ‏بخشی‏ ‏از‏ ‏قشون‏ ‏با‏ ‏وی‏ ‏باشد‏. ‏پس‏ ‏از‏ ‏آن‏ ‏شاهرخ‏ ‏طرح‏ ‏دوستی‏ ‏با‏ ‏محمدحسن‏ ‏خان‏ ‏بست‏. ‏با‏ ‏همکاری‏ ‏حاکم‏ ‏طبس‏ ‏ابراهیم‏ ‏خان‏ ‏را‏ ‏برکنار‏ ‏شدو‏ ‏شاهرخ‏ ‏به‏ ‏سلطنت‏ ‏رسید‏ ‏هرچند‏ ‏اندکی‏ ‏پس‏ ‏از‏ ‏ان‏ ‏شاهرخ‏ ‏شاه‏ ‏به‏ ‏دست‏ ‏دشمنانش‏ ‏نابینا‏ ‏گشت‏ .‏آغا‏ ‏محمد‏ ‏خان‏ ‏در‏ ‏سن‏ ‏یازده‏ ‏سالگی‏ ‏بدلیل‏ ‏اینکه‏ ‏چهره‏ ‏جذابی‏ ‏داشت‏ ‏توسط‏ ‏خواجگان‏ ‏حرمسرای‏ ‏عادلشاه‏ ‏حاکم‏ ‏مشهد‏ ‏در‏ ‏حال‏ ‏معاشقه‏ ‏با‏ ‏دختر‏ ‏و‏ ‏یکی‏ ‏از‏ ‏همسران‏ ‏وی‏ ‏دیده‏ ‏شد‏ ‏و‏ ‏بدستور‏ ‏عادلشاه‏ ‏که‏ ‏از‏ ‏بستگان‏ ‏نادر‏ ‏شاه‏ ‏بود‏ (‏بروایتی‏ ‏برادرزاده‏ ‏نادر‏ ‏شاه‏ ‏بود‏) ‏اخته‏ ‏گردید‏.
‏کریم‌خان‏ ‏و‏ ‏دودمان‏ ‏قاجار
4
‏چندی‏ ‏بعد‏ ‏محمد‏ ‏حسن‏ ‏خان‏ ‏سپاهی‏ ‏مجهز‏ ‏و‏ ‏بانظم‏ ‏ترتیب‏ ‏داد‏ ‏و‏ ‏به‏ ‏جنگ‏ ‏با‏ ‏کریم‏ ‏خان‏ ‏زند‏ ‏پرداخت‏. ‏در‏ ‏جنگهای‏ ‏اولیه‏ ‏پیروزی‏ ‏با‏ ‏قجری‌ها‏ ‏گشت‏. ‏اما‏ ‏در‏ ‏اثر‏ ‏اختلافات‏ ‏داخلی‏ ‏میان‏ ‏آنان‏ ‏محمدحسن‏ ‏خان‏ ‏شکست‏ ‏خورد‏ ‏و‏ ‏در‏ ‏حال‏ ‏عقب‏ ‏نشینی‏ ‏توسط‏ ‏برخی‏ ‏سرداران‏ ‏خود‏ ‏کشته‏ ‏شد‏. ‏پس‏ ‏از‏ ‏آن‏ ‏خواهرانش‏ ‏را‏ ‏به‏ ‏شیراز‏ ‏فرستادند‏ ‏و‏ ‏یکی‏ ‏از‏ ‏آنان‏ ‏به‏ ‏عقد‏ ‏کریم‏ ‏خان‏ ‏درآمد‏.
‏پسران‏ ‏محمد‏ ‏حسنخان‏ ‏اسیر‏ ‏می‌شوند
‏آقا‏ ‏محمد‏ ‏خان‏ ‏با‏ ‏همیاری‏ ‏حسینقلی‏ ‏خان‏ ‏پس‏ ‏از‏ ‏درگذشت‏ ‏پدرشان‏ ‏دست‏ ‏به‏ ‏جنگ‌های‏ ‏پارتیزانی‏ ‏زدند‏ ‏ولی‏ ‏این‌ها‏ ‏برای‏ ‏کریمخان‏ ‏چندان‏ ‏ویژه‏ ‏نبود‏ ‏تا‏ ‏آن‏ ‏که‏ ‏خراج‏ ‏آن‏ ‏سال‏ ‏استرآباد‏ ‏بدستور‏ ‏آقامحمدخان‏ ‏مورد‏ ‏سرقت‏ ‏واقع‏ ‏گشت‏. ‏همین‏ ‏امر‏ ‏سبب‏ ‏جنگ‏ ‏میان‏ ‏فرستادگان‏ ‏کریمخانزند‏ ‏و‏ ‏او‏ ‏شد‏ ‏که‏ ‏در‏ ‏نهایت‏ ‏دستگیر‏ ‏گشت‏ ‏و‏ ‏به‏ ‏تهران‏ ‏بردند‏ ‏و‏ ‏کریم‏ ‏خان‏ ‏همینکه‏ ‏فهمید‏ ‏او‏ ‏دیگر‏ ‏خواجه‏ ‏است‏ ‏و‏ ‏بر‏ ‏اساس‏ ‏فرهنگ‏ ‏آن‏ ‏زمان‏ ‏هیچ‏ ‏کس‏ ‏برای‏ ‏یک‏ ‏خواجه‏ ‏ارزشی‏ ‏قایل‏ ‏تمی‏ ‏باشد‏ ‏امر‏ ‏کرد‏ ‏تا‏ ‏به‏ ‏تحصیل‏ ‏ذخیره‏ ‏آخرت‏ ‏بپردازد‏ ‏و‏ ‏از‏ ‏جاه‏ ‏طلبی‏ ‏دست‏ ‏بردارد‏.
‏پس‏ ‏از‏ ‏آن‏ ‏به‏ ‏شیراز‏ ‏منتقل‏ ‏شد‏ ‏و‏ ‏در‏ ‏اسارت‏ ‏به‏ ‏سر‏ ‏می‌برد‏. ‏هرچند‏ ‏که‏ ‏به‏ ‏گفته‏ ‏بسیاری‏ ‏از‏ ‏مورخین‏ (‏از‏ ‏جمله‏ ‏عضدالدوله‏ ‏برادرزاده‏ ‏آقامحمدخان‏)‏کریمخان‏ ‏با‏ ‏وی‏ ‏با‏ ‏احترام‏ ‏و‏ ‏محبت‏ ‏رفتار‏ ‏میکرد‏ ‏و‏ ‏او‏ ‏را‏ ‏پیران‏ ‏ویسه‏ ‏خطاب‏ ‏مینمود‏ ‏و‏ ‏در‏ ‏کارها‏ ‏با‏ ‏وی‏ ‏مشورت‏ ‏میکرد‏.‏در‏ ‏همین‏ ‏زمان‏ ‏برادرآقامحمد‏ ‏خان‏ ‏حسینقلی‏ ‏خان‏ ‏جهانسوز‏ ‏در‏ ‏شمال‏ ‏ایران‏ ‏دست‏ ‏به‏ ‏یاغی‏ ‏گری‏ ‏زد‏. ‏آقامحمدخان‏ ‏که‏ ‏میدانست‏ ‏از‏ ‏سوی‏ ‏کریمخان‏ ‏مواخذه‏ ‏خواهد‏ ‏شد‏ ‏از‏ ‏بیم‏ ‏جان‏ ‏خویش‏ ‏در‏ ‏حرم‏ ‏حضرت‏ ‏شاهچراغ‏ ‏بست‏ ‏نشست‏ ‏ولی‏ ‏کریم‏ ‏خان‏ ‏بوساطت‏ ‏اطرافیان‏ ‏خود‏ ‏او‏ ‏را‏ ‏مورد‏ ‏عفو‏ ‏قرار‏ ‏داد‏.
‏بنیان‏ ‏نهادن‏ ‏حکومت‏ ‏قاجاریه
‏آقا‏ ‏محمد‏ ‏خان‏ ‏در‏ ‏۱۳‏ ‏صفر‏ ‏سال‏ ‏۱۱۹۳‏ ‏هجری‏ ‏قمری‏ (‏روز‏ ‏درگذشت‏ ‏کریم‏ ‏خان‏)‏،‏ ‏هنگامی‏ ‏که‏ ‏در‏ ‏باغ‌های‏ ‏اطراف‏ ‏شیراز‏ ‏به‏ ‏شکار‏ ‏مشغول‏ ‏بود،‏ ‏همینکه‏ ‏عمه‌اش‏ ‏او‏ ‏را‏ ‏از‏ ‏مرگ‏ ‏شاه‏ ‏زند‏ ‏آگاه‏ ‏ساخت،‏ ‏فرار‏ ‏کرد‏ ‏و‏ ‏به‏ ‏شتاب‏ ‏خود‏ ‏را‏ ‏به‏ ‏تهران‏ ‏رسانید‏ ‏و‏ ‏در‏ ‏ورامین‏ ‏مدعی‏ ‏سلطنت‏ ‏بر‏ ‏ایران‏ ‏گشت‏. ‏سپس‏ ‏به‏ ‏ساری‏ ‏و‏ ‏استرآباد‏ ‏رفت‏ ‏و‏

 

دانلود فایل
پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.

فایل تحقیق تاریخچه و سیرتحول مخابرات در ایران 138 ص

تحقیق-تاریخچه-و-سیرتحول-مخابرات-در-ایران-138-ص
تحقیق تاریخچه و سیرتحول مخابرات در ایران 138 ص
فرمت فایل دانلودی: .zip
فرمت فایل اصلی: .doc
تعداد صفحات: 127
حجم فایل: 105 کیلوبایت
قیمت: 10000 تومان

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 127 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏1
‏به نام خدا
‏تاریخچه و سیرتحول مخابرات در ایران
‏مقدمه :
‏امروزه با توجه به نقش انکار ناپذیر و حساس ارتباطات در توسعه ملی جوامع و الزاماً‏ ‏ برنامه ریزی‏‌‏ها و سرمایه گذاری های کلان و قابل ملاحظه در این بخش وظیفه ی متولیان مخابرات کشور ، جنبه حیاتی و ملی به خود گرفته است . اهمیت اطلاعات و ایجاد حرکت جهانی برای رسیدن به اطلاعات و گذر از شکاف دیجیتالی ، کشورهای جهان سومی را برآن داشته تا تلاش خود را در سطح ملی برای همگانی شدن اطلاعات توسعه دهند .
‏حوزه ی IT‏ ‏،حوزه ی بسیارگسترده ای ست که مقوله های فنی‏ و مهندسی مخابرات، رایانه، شبکه‏‌‏های اطلاع رسانی ،‏ ‏اینترنت،شهرها و پارک های اینترنتی و تمامی شؤون ارتباطی مخابراتی و اطلاعاتی را دربرمی گیرد.ازاین روی ، مخابرات ایران،درسال های اخیر،همپای دنیا ، گام های موثری دراین عرصه برداشته که سیاستگذاران این عرصه،کارنامه خوبی را ارائه نموده اند ، به گونه ای که تلاش بخش ارتباطات کشور نشان از یک توسعه ی قابل ملاحظه در برنامه های اول تا سوم و ادامه آن نیز در برنامه ی چهارم توسعه دارد .
‏ ‏ ‏ ‏سیر تحول و توسعه ی مخابرات کشور در گذر زمان (سال 1236 لغایت 1385 )‏
‏مخابرات در ایران همچون دیگر نقاط جهان با نصب اولین خط تلگراف در سال 1236 هجری خورشیدی یعنی چهارده سال بعد از موفقیت مورس ، بین تهران ‏و چمن سلطانیه در نزدیکی زنجان (‏اردوگاه تابستانی ناصرالدین شاه ) تحقق یافت . دو سال بعد خط تلگراف سلطانیه به سمت زنجان و تبریز و جلفا امتداد یافت و به شبکه ی تلگرافی روسیه پیوست . توسعه ی تلگراف بسیاری از شهرها را سال به سال در نوردید ، تا اینکه ایران در سال 1248 به عضویت اتحادیه بین المللی تلگراف درآمد . اداره تلگراف در سال 1255 به وزارت تلگراف ‏ ‏ارتقاء یافت .
‏2
‏مرحله ی دوم توسعه فناوری مخابرات با نصب تلفن آغاز می شود . اگر چه اولین خط تلفن در حدود دوازده سال پس از اختراع آن ، یعنی سال 1269 در تهران راه اندازی شد ، اما گسترش شبکه تلفن در‏ ‏سرزمین پهناور ایران از سال 1320 شروع گردید .
‏در سال 1269 بین دو ایستگاه ماشین دودی و شهــــرری ارتباط تلفنی برقرار شد ، بعد از آن بین کامــــرانیه ( شمیران ) و عمارت سلطنتی وزارت جنگ ( تهران ) و سپس مقر ییلاقی شاه ( سلطنت آباد) و عمارت سلطنتی تهران ارتباط تلفنی دایر شد ، در آبان ماه 1305 تلفن جدید برروی 2300 رشته کابل آماده بهره برداری شد ، در مرداد 1308 به موجب مصوبه ای ، رسیدگی به امور تلفن که در دست شرکتها بود ، به وزارت پست و تلگراف واگذار و نام آن وزارتخانه به وزارت پست و تلگراف و تلفن تبدیل گردید . دو سال بعد سهام شرکت های تلفن برای دولت خریداری و شرکت سهامی تلفن ایران تأسیس‏ ‏شد.پس از شهریور 1320 همزمان با خر‏وج نیروهای متفقین از کشور ایران‏، خطوط تلفن جدید ( کاریر) که توسط آنان در ایران تأسیس شده بود ، خریداری گردید .
‏روند توسعه کیفی و کمی مخابرات از مرحله تلفن مغناطیسی تا مرحله سیستم خودکار به تدریج ادامه یافت و در سال 1343 استفاده از شیوه ریزموج ( مایکروویو ) در مخابرات ایران آغاز و به دنبال آن در سال 1345 اولین کارخانه مخابراتی ایران تأسیس شد . راه اندازی و بهره برداری از ایستگاه زمینی ماهواره ای شهید قندی ( اسدآباد ) همدان و استفاده از اولین کابل ارتباطی بین شهری PCM‏ بین تهران - ‏ ‏کرج و ایجاد مرکز آموزش مخابرات اقدامات بعدی بود .
‏در سال 1349 مرکز تحقیقات مخابرات پایه گذاری و در سال 1350 شرکت مخابرات ایران با ساختاری جدید متولی توسعه و تجهیز شبکه ی مخابرات کشورگردیدوصنایع مخابراتی راه دور ایران نیزبه منظور تولید تجهیزات مخابراتی راه دور در همین سال شکل گرفت .
‏با پیروزی انقلاب اسلامی ، آغاز جنگ تحمیلی عراق بر علیه ایران ، مانع از توسعه فراگیر شبکه مخابرات کشور شد . با این وجود از سال 1357 تا سال 1363 ، تعداد 351 هزار شماره تلفن در کشور دایر شد . 1300 روستا دارای ارتباط گردید ، 101 شهر ارتباط
‏4
‏ ‏بین شهری یافتند و 4083 دستگاه تلفن همگانی شهری و راه دور در نقاط مختلف کشور نصب شد .
‏اولین طرح آزمایش کابل نوری در مرکز تحقیقات مخابرات عملی شد و در سال 1364 کارخانه کابلهای مخابراتی شهید قندی یزد تأسیس و در سال 68 به بهره برداری رسید . ‏ ‏در سال 1367 اولین کابل هم محور بین شهری از تهران به اصفهان متصل گردید . در سال 1368 اولین ‏مرکز سوئیچینگ دیجیتال دانشگاه تهران به بهره برداری رسید و در همین سال اولین خط کابل نوری بین شهری بین تهران - ‏ ‏کرج اجراء گردید .
‏به دنبال این تحولات در سال 1370 بهره برداری از اولین موج گیر ماهواره ای اینمارست شروع شد . در سال 1371 موافقت اصولی برای ایجاد دانشکده علمی و کاربردی مخابرات اخذ گردید . در سال 1372 بهره برداری از اولین موج گیریهای VSAT‏ توسط شرکت مخابرات ایران صورت گرفت . بهره برداری از مراکز SC‏ دیجیتال در هشت شهر کشور و بهره برداری از مجتمع مخابراتی انقلاب اسلامی به عنوان دومین مرکز مخابراتی ایران در تهران در همین سال آغاز شد . تحولات مهم در سال 1373 عبارت بودند از توسعه شبکه تلفن تهران به یک میلیون و 945 هزار شماره منصوبه و ایجاد شبکه ی تلفن همراه در سال 1374، اساسنامه تأسیس شرکت سهامی مخابرات استانها به توسط مجلس شورای اسلامی تصویب ‏ ‏و در اوایل سال 75 این شرکتها فعالیت خود را شروع کردند . در همین سال گسترش شبکه تلفن همراه در سطح 35 شهر و طراحی یک میلیون شماره تلفن همراه ، همچنین اتصال 90 شهر کشور به شبکه ارتباطات داده ها ( دیتا) و توسعه شبکه VSAT‏ به میزان 70 درصد صورت گرفت ، همچنین در سال 75 می توان به کسب لوح تقدیر یونسکو به دلیل ارتباط رسانی به نقاط محروم اشاره نمود .
‏در سال 76 واگذاری یک میلیون و 790 هزار شماره تلفن همراه و تولید مراکز پرظرفیت دیجیتال NEAX1‏ / ITMC‏ با فناوری ژاپن با برخورداری از دانش فناوری مخابراتی در زمینه سیگنالینگ و شبکه ISDN‏ ‏، در سال 77 بهره برداری از پروژه کابل نوری آسیا ، اروپا (TAE)‏ ‏، واگذاری سرویسهای ویژه تلفن ثابت به مشترکین در سطح وسیع را می توان ذکر کرد ، از جمله تحولات سال 78 می توان به دایری بیش از یک میلیون شماره تلفن ثابت ، تأمین ارتباط مخابراتی 4300 روستا ، اجرای بیش از 2500 کیلومتر کابل کشی نوری در سطح شبکه مخابراتی ، تشکیل ستاد مقابله با بحران رایانه در سال 2000 میلادی و چاپ کتاب ارتباطات در انقلاب اسلامی (57 لغایت 77) اشاره نمود .
‏4
‏در سال 79 آغاز عملیات طرح شماره گذاری نامبرینگ در سطح کل کشور که با اجرای این پروژه شبکه مخابرات کشور به 92 منطقه تقسیم گردیده است که در هر منطقة‏‌‏ چندین شهر ، شهرستان و توابع آن را شامل می شود .
‏در همین سال واگذاری 472 هزار شماره تلفن همراه ، فروش یک میلیون و 250 هزار فقره فیش تلفن همراه ، دایری یک میلیون و 100 هزار شماره تلفن ثابت ، تأمین ارتباط مخابراتی 5 هزار روستا ، تغییر ساختار مبنی بر پروژه تجدید ساختار صورت گرفته در ITU‏ ‏و ادامه خصوصی سازی برخی خدمات و فعالیتهای مخابرات صورت گرفته است .
‏تحولات بخش مخابرات کشور در سال 80 شامل ادامه اجرای طرح شماره گذاری نامبرینگ در سراسر کشور ، دایری یک میلیون و 124 هزار شماره تلفن همراه ، افتتاح شبکه ی دیتا در تهران با ظرفیت 1000 پورت ( یک میلیون نفر کاربر و 50 شبکه اختصاصی ) ، افتتاح سیستم بی سیم محلی (WLL)‏ ‏، طراحی پروتکل سیگنالینگ شماره 7 در سوئیچ 5K‏ ، استفاده از سیستم مخابراتیdebit card‏ ‏، اتصال ایران به شبکه تلفن همراه اروپا و ارائه سرویسهای نوین تلفن ثابت به مشترکین می باشد .
‏در سال 81 نیز می توان به مواردی از جمله نخستین مرحله واگذاری تلفن همراه ماهواره ای ثریا در کشور ، راه اندازی اولین تلفن امداد جاده ای در کشور ، جایگزینی سوئیچ بین الملل ISC1‏ به منظور سهولت برقراری ارتباطات بین الملل و افزایش کارایی شبکه ، توسعه ارتباطات روستایی به طوریکه 89 درصد روستاهای بالای 20 خانوار دارای ارتباط مخابراتی گردیده اند و برخورداری از ضریب نفوذ تلفن ثابت معادل 73/19 درصد ذکر نمود .
‏از جمله اقدامات مخابرات در سال 82 ، اجرای طرح نامبرینگ شماره تلفن های همراه در سراسر کشور ، تهیه طرح جامع شبکه ملی دیتا در برنامه ی سوم توسعه ، تغییر نام وزارت پست و تلگراف و تلفن به وزارت

 

دانلود فایل
پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.

فایل تحقیق تاریخچه و پیدایش روان شناسی ورزش 24 ص

تحقیق-تاریخچه-و-پیدایش-روان-شناسی-ورزش-24-ص
تحقیق تاریخچه و پیدایش روان شناسی ورزش 24 ص
فرمت فایل دانلودی: .zip
فرمت فایل اصلی: .doc
تعداد صفحات: 23
حجم فایل: 21 کیلوبایت
قیمت: 10000 تومان

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 23 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏1
‏(‏2‏)
‏مقدمه:
‏اشاره به موقعیت قابل ملاحظه ای که ورزش در جوامع کنونی ما بدست آورده امری پیش پاافتاده است. پخش تلویزیونی مسابقات بزرگ، خصوصاً بازی های المپیک «جهانی» قوتبال و مسابقات کلاسیک تنیس که با جلب نظر تماشاچیان بعد جهانی به آن بخشیده و در هر نقطه ای از دنیا قابل مشاهده است، چون در هیچ زمینه دیگری چیزی شبیه آن پیدا نمی شود. نشانه بعد اجتماعی چشمگیر پدیده ورزش می باشد. زمین ورزش شاید تنها مرکز ثقل انسانی به شمار می رود. همانطوری که ورزش کردن هم روز به روز در حال توسعه می باشد.
‏ با این حال در ازای چنین ذوق و شوق عمومی به نظر می رسد که مطالعه علمی ورزش فوق العاده به تأخیر افتاده است. این امر هم درباره ورزش صدق می کند و هم در مورد بازی. بازی مدتهای مدیدی به عنوان تفریح و سرگرمی بی هدف و بی معنی تلقی می گردید.
‏جامعه به چشم بدگمانی و بی اعتمادی به آن می نگریست زیرا نوعی فعالیت و کار غیر تولیدی و بی ثمر به شمار می رفت. مطالعه و بررسی برخی بازیهای گروهی، یعنی بازیهاییی که تصادف و شانس در آن دخالت دارند، یعنی بازیهای دیگر با موانع مذهبی برخورد کرده می کرد. زیرا چنین تصور می شد که بخت و اقبال تابع قوانین الهی نیست و لذا مطالعه علمی در این قسمت با تأخیر انجام شد تا وقتی که تحقیقات پاسکال انجام گرفت و نامه هایی که او با فرما مبادله کرد منتشر شد. که نتیجه این چنین تحقیقاتی نیاز به تذکر ندارد. مطالعه علمی ورزش هم با موانعی برخورد می کند که مطالعه بازی با آن مواجه بوده است. حتی می توان گفت که موانع دیگری هم بر آن افزوده شده است. مسئولان ورزشی تا مدتهای مدید به این نوع مطالعه و تحقیق روی خوش نشان نمی دادند و هدفشان قبل از هر چیزی این بود که به عنوان مردان عمل مردان زمین ورزش معرفی شوند. مربیان ورزشی هم تا قبل از اینکه بعضی از آنان برای کمک به طرف اهل علم برگردند سکوت برگزیدند. بعد از جنگ جهانی دوم مسأله اعتلای درجه مهارت و مربی گری عقالیی تری داشته باشند. فیزیولوژیست ها اولین کسانی بودند که توانستند به درخواست مربیان جواب مثبت دهند. پیشرفت نسبی بیولوژی ورزشی نشانه ای از این امر است زیرا با توجه به خطرناک بودن فعالیت های ورزشزی پزشکان خیلی زود در زمین های ورزشی حضور پیدا کردند. مشاهداتی که پزشکان مذکور بعمل آوردند اساس رشته ای عملی را پایه ریزی کرد که در حال حاضر می تواند توصیه های مقتضی و مناسبی در اختیار مربیان روزشی قرار دهد.
‏1
‏(‏2‏)
‏ ولی اخیراً مربیان ورزشی متوجه شده اند که مهارت ورزشی در عین حال به عوامل مختلف روانی نیز بستگی دارد. در نتیجه سعی می کنند به تجزیه و تحلیل های شخصی دست بزنند که مبتنی بر استنباط خودشان می باشد. ولی بعضی از مربیان معتقدند که در این زمینه متخصصین بهتر می توانند به آنها کمک کنند.
‏ در کشورهای خارجی خصوصاً در ممالکی که علاقه دارند ورزشکان برگزیده ای که به مسابقات بین المللی می فرستند در صف اول ورزش بین الملل قرار گیرند خیلی وقت است که روان شناسی ورزش ریشه گرفته و جا افتاده است.
‏ به این ترتیب، این رشته جدید به عنوان رشته ای مستقل از علوم علمی شناخته شده است. کنگره های جهانی و قاره ای که متخصصین امر نتایج تحقیقات و مطالعات خود را در آنجا ارائه می دهند، نه تنها یکی بعد از دیگری تشکیل می شود بلکه هیأت علمی مخصوص ورزش نیز در حال شکل گیری است.
‏ این کتاب، به تاریخچه روان شناسی ورزش، اهداف آن، و زبده نتایج بدست آمد در ای رشته می پردازد.
‏ریموند توماس
‏فصل اول
‏1
‏(‏3‏)
‏تاریخچه و پیدایش روان شناسی ورزش
‏وقتی مؤلفی بخواهد تاریخچه یکی از علوم را دوباره مطرح کند، ممکن است ریشه های مطالعه آن علم را در نزد فلاسفه یونان پیدا کند. ولی باید قبول کرد که در این صورت خیلی دیر میتوان به نتیجه رسید. در واقع لازم است مشخص شود که محدود کردن میدان مطالعه ای که فرضیه هایی در آن باره مطرح شده یا مشاهدات و تجارب سیستماتیکی در آن مورد ساخته و پرداخته شده است، در موضوع و مطلب مورد نظر چه تأثیری می تواند داشته باشد.
‏ اگر چه ارسطو به مطالعه حیات روح پرداخته است، با این حال روان شناسی علمی فقط از قرن نوزدهم آغاز شده و روان شناسی ورزش که یکی از موارد استعمال خاص آن را تشکیل می دهد، نمی تواند از سابقه بیشتری برخوردار باشد. هر چند که فلاسفه یونان از بحث دربازه بازی هایی که در المپ، دلف یا کورنت جریان داشت، غافل نبوده اند.
‏ در نظر داشته باشیم که می توان ملاحظه کرد که مطالعات اولیه بعضی رشته های روان شناسی با مطالعات روان شناسی ورزش همزما و منطبق است. به این ترتیب، متخصصین امر درباره تثبیت اساس روان شناسی اجتماعی تجربی در سال 1898 با تحقیقات نورمان تریپلت آمریکایی متفق القول هستند. وی در این دوره به مطالعه ای می پرداخته که به تأثیر حضور تماشاچی در نتیجه مسابقه یک فرد مربوط می شود. تریپلت بعد از مشاهده آماده سازی دوچرخه سواران و بعد از اینکه متوجه شد زمان لازم برای طی همان فاصله برحسب حضور یا عدم حضور سایر شرکت کنندگان و مربی فرق می کند آیا حضور افراد یک تیم معین بعنوان رقیب بدون آنکه وجود مسابقه مطرح باشد اثری در نتیجه مسابقه می گذارد؟ این اولین علم است (از جمله رفاه اجتماعی) که تأثیر مشارکت در عمل و حضور همزمان دیگران با توجه به آن مورد مطالعه قرار گرفته می توان در تاریخ روان شناسی ورزش ثبت کرد. ولی در واقع بهتر است در نظر گرفته شود که این رشته موقعی بوجود می آید که محققی دقیقاً قسمت ورزشی مورد نظرش باشد و تصمیم بگیرد روش ها و ابزار کار روان شناسی را در آن بکار می برد.
‏1
‏(‏4‏)
‏ در دوران جدید، تحقیقات روانی یا تربیتی درباره ورزش بدون شک فراموش نشده است. از جمله، کوبرتن، احیا کننده بازیهای المپیک در تمرینات تربیت بدنی رقابت آمیز شاهد نوعی تأثیر روانی و تربیتی بوده است. مقاله ای که در این باب نوشته سرشار از تأئیدات کلی است بدون انگیزه های دقیق فعلی و به صورتی که در بعضی از آثار امروزی هم نمونه اش به چشم می خورد. وی در کتاب تعلیم و تربیت ورزشی چنین می نویسد:
‏«بزرگترین خدمتی که ورزشی می تواند به جوانان بکند عبارت است از بی خبری بلکه در بی تفاوتی نسبت به آنچه که بیداری نوعی احساس زودرس را تهدید می کند». وی معتقد است که: «تفکر و قضاوت که در صورت تمرین ثمر بخش ترند، نمی توانند از این نکته غافل باشند که نه تنها فرد ورزشی هر لحظه برای ارزیابی و مسابقه و مقایسه فراخوانده می شود، بلکه این عملیات باید در وجود او با سرعت هر چه تمامتر انجام شود. زیرا سرعت تصمیم گیری تقریباً همیشه اساس حرکت ورزشی به حساب می آید».
‏ اگر این چند نقل قولی که اشاره کردیم نشانه جنبه دوگماتیک ادعای کوبرتن می باشد، ضرورت زمینه روانی کار ورزشی را چندان بی اهمیت تلقی نمی کند.
‏همانطوری که در مقدمه کوتاه اشاره شد، پزشکان، پیشروان علمی قلمرو ورزشی بوده اند. خیلی منطقی بود که این گروه ضمن مطالعه بیولوژیک قهرمان به جنبه روانی او هم علاقمند شود. اولین کنگره جهانی در رابطه نقش ورزش در اجتماع در سال 1965، در رم به همت همین پزشکان تشکیل شد.
‏مسئولین انستیتوهای تربیت بدنی به منظور تأمین دروس تعلیم و تربیت روان شناسی اغلب از فلاسفه استمداد کرده اند. این امر نشان می دهد که فلاسفه پرچمدار روان شناسی ورزش بوده اند.
‏ معلمین تربیت بدنی با توجه به شغل و حرفه خود مجبورند به مسائل روانی که فعالیت ورزشی مطرح می کند توجه داشته باشند. ممالکی که دارای دوره مخصوص دیپلم دانشگاهی تربیت بدنی می باشند. از جمله آمریکا به ناچار در پی ریزی نقش ورزش درجامعه شریک و سهیم می باشند.

 

دانلود فایل
پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.