مرجع تخصصی فایل های تحقیق دانش آموزی و دانشجویی

تحقیق در مورد، تحقیق علمی، پژوهش و تحقیق، انواع تحقیق، تحقیق در مورد پژوهش دانش آموزی، دانلود تحقیق رایگان دانشجویی word، دانلود رایگان تحقیق، سایت تحقیق و مقاله، دانلود تحقیق رایگان با فرمت word، نمونه فایل ورد مقاله

مرجع تخصصی فایل های تحقیق دانش آموزی و دانشجویی

تحقیق در مورد، تحقیق علمی، پژوهش و تحقیق، انواع تحقیق، تحقیق در مورد پژوهش دانش آموزی، دانلود تحقیق رایگان دانشجویی word، دانلود رایگان تحقیق، سایت تحقیق و مقاله، دانلود تحقیق رایگان با فرمت word، نمونه فایل ورد مقاله

دانلود فایل تحقیق توسعه پایدار کشاورزی 14 ص ( ورد)

تحقیق-توسعه-پایدار-کشاورزی-14-ص-(-ورد)
تحقیق توسعه پایدار کشاورزی 14 ص ( ورد)
فرمت فایل دانلودی: .doc
فرمت فایل اصلی: .doc
تعداد صفحات: 22
حجم فایل: 94 کیلوبایت
قیمت: 8500 تومان

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 22 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏1
‏2
‏مقدمه
‏رشد و توسعه پایدار کشاورزی یکی از شاخص ترین و مهم ترین هدفهای هر دولتی است که تحقق آن طریق تحولات بنیادی همه جانبه در ساختار کشاورزی، مدیریت و بهره برداری مطلوب از منابع و امکانات، سازماندهی و هدایت سنجیده فعالیتها در چار چوب برنامه ریزی علمی و منطقی امکانپذیر خواهد بود. بر همین اساس، بخش کشاورزی در کلیه برنامه های توسعه کشور از اولویت ویژه ای برخوردار بوده و به عنوان محور و اساس توسعه اقتصادی کشور مورد توجه قرار داشته است.
‏تنوع بسیار گسترده شرایط سرزمین، از نظر آب، هوا، خاک، منابع آب، منطقه، رطوبت، ارتفاع و تجربه های نیروهای انسانی در کشاورزی و …‏ همه و همه دلالت بر ظرفیتها و امکانات بالقوه و بالفعل وسیعی دارد که قلب هر کسی را که برای این آب و خاک و این مردم می تپد و هیجان می آورد و بهره برداری از این منابع لایزال خدادادی را برای بهبود شرایط زندگی نسل های کنونی و آینده این سرزمین به صورت آرزویی در دسترس ولی مستلزم تلاش فراوان جلوه می دهد.
‏فرآیند توسعه ملی دو بعد است و یا به عبارت دیگر از دو مرحله می گذرد: مرحله تشکیل دولت و مرحله انسجام ملت. تشکیل دولت عمدتا دارای ویژگی فیزیکی و زیر بنایی است مانند ساختمان شبکه های حمل و نقل، ایجاد دیوانسالاری های مدرن کشوری و نظامی و برقرار کردن نظام های داد و ستد و اوزان و امثال آن. مرحله انسجام ملت برخلاف مرحله قبل متضمن توسعه ساختارهایی است که جنبه ارتباطی و اطلاعاتی دارد، مانند تغییر نظام های ارزشی و تغییر ساختارهای اجتماعی و گروهی. وجه مشترک هر دو مرحله به فعل درآورن بالقوه و به کار اندختن استعدادها و امکانات در جهت تعالی، بهزیستی و رفاه افراد جامعه است که اصطلاحا آن را فرآیند توسعه می نامند.
‏در واقع بخش کشاورزی یکی از مهمترین و تواناترین بخش های اقتصاد کشور است که تأمین کننده حدود 4/1 تولید ناخالص ملی، 3/1 اشتغال، بیش از 5/4 نیازهای غذایی، 3/1 از صادرات غیر نفتی و حدود 9/10 نیاز صنایع به محصولات کشاورزی است. توسع بخش برطرف نشود، سایر بخش ها به شکوفایی و توسعه، دست نخواهد یافت.
‏تعاریف و مفاهیم توسعه روستایی
‏برای توسعه روستایی یک تعریف قابل قبولی که مورد پذیرش همه علمإ مربوط در سطح جهانی باشد ارائه نشده است. و لذا مفهوم توسعه روستایی در چهار چوبی تقارب و وسیع به کار برده می شود. گروهی توسعه روستایی را مانند توسعه ملی تعریف کرده اند و عده ای نیز بر مفهوم توسعه محدود به منطقه و محیط روستایی تأکید دارند، از این جهت توسعه روستایی به عنوان یک مفهوم و یک پدیده و یک استراتژی و یک دی سیپلین مورد توجه قرار گرفته است و می تواند ابراز شود. توسعه روستایی به عنوان یک مفهوم اشاره ضمنی به عمران کلی مناطق روستایی با نظر اصلاح کیفیت زندگی مردم روستایی دارد. در چهار چوب این مفهوم توسعه روستایی یک امر جامع و مفهوم و تصور چند بعدی بوده که در برگیرنده توسعه کشاورزی و فعالیت های وابسته به آن یعنی صنایع دستی و صنایع روستایی، زیر بناهای اقتصادی اجتماعی، خدمات اجتماعی و تسهیلات مربوطه و بالاتر از همه توسعه منابع انسانی در مناطق روستایی می باشد. توسعه روستایی به عنوان یک پدیده نتیجه عکس العمل ها و واکنش ها بین عوامل مختلف فیزیکی، تکنولوژیکی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و نهادی است.
‏1
‏2
‏توسعه روستایی بعنوان یک استراتژی جهت اصلاح و بهبود وضع زندگی اقتصادی و اجتماعی یک گروه ویژه روستایی یعنی فقرا و مستمندان در مناطق روستایی طراحی می شود وبالاخره توسعه روستایی بعنوان یک دی سیپلین عبارت از برخورد و واکنش بین علوم کشاورزی، علوم اجتماعی، مهندسی و مدیریت می باشد. در واقع توسعه روستایی در طبیعت خود مجموعه چند دی سیپلین است.
‏در هر حال توسعه روستایی فرآیند تغییرات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در محیط روستا است. تاکنون تعاریف مختلفی از توسعه روستایی توسط متخصصین و کارشناسان و سیاستمداران بیان شده است که در اینجا جهت آشنایی بیشتر با موضوع به شرح برخی از آنها اکتفا می شود‏.
‏میسرا معتقد است که توسعه روستایی دیگر صرفا به معنای توسعه کشاورزی نیست. همچنین موردی از رفاه اجتماعی هم نمی باشد که با تزریق پول به مناطق روستایی جهت رفع نیازمندیهای اولیه و اساسی انسانی مرتفع گردد بلکه توسعه روستایی طیف وسیعی از فعالیتهای گوناگون و بسیج انسانی را شامل می شود که مردم را به ایستادن روی پای خود و از میان برداشتن ناتوانیهای ساختاری موجود غالب سازی ناتوانیهایی که آنها را در اسارت شرایط نامساعد زندگیشان نگه داشته است.
‏این طیف شهر نشینی را نیز شامل می گردد به این ترتیب منظور و هدف توسعه روستایی گسترده است و شعاع عمل و نتایج آن از نظر سیاسی و اجتماعی بسیار زیاد می باشد. با این همه کاری است که باید صورت گیرد.
‏بنابر این میسرا توسعه روستایی را از دیدگاه وسیعی مورد بررسی قرار داده و توجه خود را بر پرورش روستائیان و توانا ساختن آنها معطوف می دارد تا بتوانند خود در شرایط نامساعد زندگی خویش تغییر بوجود آورند.
‏دکتر ازکیا توسعه روستایی را بهبود شرایط زندگی توده های قشر کم درآمد ساکن روستا و خودکفا ساختن آنها می داند. البته بهبود شرایط زندگی توده های روستایی با افزایش تولید و درآمد و بهبود سطح زندگی آنها میسر است.
‏1
‏4
‏آلبرت واترسون توسعه و عمران روستایی را یک فعالیت چند بخشی مرکبی می داند که شامل توسعه کشاورزی و توسعه تسهیلات اجتماعی برای هر فرد روستایی می باشد. او از اهداف نخستین توسعه روستایی سخن به میان آورده و معتقد است که هدف نخستین توسعه کشاورزی معمولا افزایش رشد تولیدات کشاورزی است در حالیکه هدف نخستین عمران روستایی تقویت رفاه مادی و اجتماعی جمعیت روستایی که غالبا شامل کشاورزان فقیر و برخی مواقع شامل کارگردان بی زمین کشاورزی و سایر افراد در مناطق روستایی می باشد.
‏البته نامبرده توسعه کشاورزی و خودکفایی در کشاورزی را کلید خودگردانی عمران روستایی پایدار می داند و معتقد است که اگر قرار است برنامه های عمران روستایی پایدار بماند باید کشاورزی پیوسته حامی و پشتیبان آن باشد.
‏بانک جهانی توسعه کشاورزی را یک استراتژی می داند که به منظور بهبود زندگی اقتصادی و اجتماعی گروه خاصی از مردم بویژه روستائیان فقیر طراحی شده و اجرا می گردد. این فرآیند شامل بسط منافع توسعه در میان فقیرترین اقشاری است که در مناطق روستایی در پی کسب معاش هستند. این گروه شامل کشاورزان خرده پا، خوش نشینان و کشاورزان بی زمین است.
‏بانک جهانی معتقد است که چون توسعه روستایی قصد تقلیل فقر را دارد بنابر این باید به طور وضوح طوری طراحی و اجرا گردد که تولیدات را افزایش داده و قدرت تولیدی روستائیان را نیز بالا ببرد.
‏بانک جهانی بر اهداف توسعه روستایی نیز تأکید دارد و آن را شامل بهبود بازدهی و افزایش اشتغال و بالا بردن درآمد برای روستائیان و همچنین تأمین حداقل قابل قبول سطح تغذیه، مسکن، آموزش و پرورش و بهداشت می داند.
‏پروفسور جرج اکسین عمران روستایی را چیزی بالاتر از قول آنجام وعده نیکوی افزایش باروری و بازدهی کشاورزی و ایجاد رونق در بخش کشاورزی می داند. توسعه روستایی از دیدگاه او عبارتست از اعلام وعده ارزشمند افزایش شخصیت و اعتبار زندگی روستایی و تغییر زارع از یک روستایی فقیر به یک کشاورزی مترقی و علمی و در همان حال تهیه کیفیت بالاتر زندگی، تغذیه بهتر و عرضه منظم و بیشتر مواد غذایی برای ساکنان شهرها با قیمت ارزانتر می باشد. این همان قول بهتر کردن شرایط زندگی انسانها در محیط روستا است.
‏ژولیوس نیرره توسعه و عمران روستایی را به معنی سرمایه گذاری و به کار بدن تکنولوژی در روستاها می داند اما مهمتر از این او توسعه و عمران روستایی را یک مسئله و موضوع سیاسی مهم نیز می شمارد و آن را وظیفه و کار اصلی دولت ها تلقی می کند. در جایی دیگر نیرره توسعه روستایی را به معنی برآوردن احتیاجات اساسی مردم روستاها می داند. او معتقد است که چنانچه به امر انجام توسعه روستایی متعهد و مصمم باشیم توسعه روستایی به خودی خود روشها و ترتیب انجام امور و اولویت ها را مشخص ساخته و فی الجمله تمام زمینه ها و جنبه های مربوط به تلاشهای دولت و فعالیتهای اجتماعی و اقتصادی را در بر می گیرد. اما نکته بسیار مهمی که نیرره در امر توسعه روستایی بر روی آن تاکید دارد این است که ولی معتقد است که نباید در خصوص افزایش تولید در روستاها خیلی وسواس و نگرانی نشان داده و حساس باشیم زیرا روستاها هم اکنون هم اضافه تولید دارند چیزی که هست اضافه تولید آنها به وسیله عوامل و مرکز قدرت شهری از دست آنها خارج می شود. از این رو عمران و توسعه روستایی یعنی معکوس کردن جریان سنتی ثروت و سرمایه از روستاها به طرف شهرها و قرار دادن ثروتها در کانالهایی که منافع آن به جیب کارگران و روستانشینان بود همان کارگران و کشاورزان و روستانشینانی که ثروتهای مذکور را با دستها و مغزهای خود تولید کرده اند.
‏1
‏4
‏به طور کلی توسعه روستایی یک فرآیند توسعه دادن و مورد استفاده قرا دادن منابع طبیعی و انسانی، تکنولوژی، تسهیلات زیر بنایی، نهادها و سازمانها، سیاست های دولت و برنامه ها به منظور تشویق و تسریع رشد اقتصادی در مناطق روستایی جهت ایجاد شغل و بهبود کیفیت زندگی روستایی برای ادامه زندگی و پایداری حیات است. این فرآیند علاوه بر رشد اقتصادی درگیر تغییرات در طرز تلقی و در بسیاری موارد حتی شامل تغییر در عادات و اعتقادات مردم می باشد. فرآیند توسعه روستایی در برگیرنده تمامی قدمهای تغییر است که به وسیله آن یک سیستم اجتماعی روستایی از شرایط زندگی که غیر مطلوب به نظر می رسد به طرف شرایط مطلوب مادی و روحی حرکت می کند.
‏با توجه به تعاریف فوق شاید بتوان گفت که توسعه روستایی به طور کلی به معنای تغییر شکل تدریجی نه تنها در روشهای تولیدی و سازمانها و موسسات اقتصادی بلکه تغییر در زیربناهای اجتماعی و سیاسی و همچنین تغییر شکل در روابط انسانی و موقعیت های افراد روستایی می شود که نتیجه آن افزایش رضامندی اقتصادی مردم روستایی است.
‏در تعاریف فوق هر یک از متخصصین و کارشناسان بسته به نظر خاص خود بر مفاهیم، اهداف. استراتژی ها و روشهای اجرائی و اهمیت توسعه روستایی تاکید کرده اند و برخی نیز معیارهایی جهت ارزشیابی عمران روستایی ارائه نموده اند. درهر صورت کسانی که ادعای عمران و توسعه روستایی و داعیه حل مشکلات پیچیده آن را دارند باید حداقل تعهد اساسی به یک چارچوب ارزشی را داشته باشند. این چارچوب ارزشی دارای چهار بعد اساسی به شرح زیر است:

 

دانلود فایل
پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.

دانلود فایل تحقیق تقسیم سلولی میتوز و میوز ( ورد)

تحقیق-تقسیم-سلولی-میتوز-و-میوز-(-ورد)
تحقیق تقسیم سلولی میتوز و میوز ( ورد)
فرمت فایل دانلودی: .zip
فرمت فایل اصلی: .docx
تعداد صفحات: 18
حجم فایل: 216 کیلوبایت
قیمت: 8500 تومان

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 18 صفحه

 قسمتی از متن word (..docx) : 
 

2
‏تقسیم سلولی میتوز و میوز‏  ‏
‏ ‏میتوز از پدیده‌های جالب و قابل مشاهده به کمک میکروسکوپهای نوری در سلولهای زنده است. میتوز پدیده‌ای ممتد است ولی به دلیل سهولت در مطالعه آن را در چند مرحله بررسی می‌کنند.توانایی تکثیر از ویژگی‌های اصلی سلولهای زنده است.‏  
‏با در نظر گرفتن این که پیکر یک انسان بالغ از حدود 10‏14‏ ‏سلول‏ تشکیل شده که همه از تقسیمات یک سلول تخم اولیه ایجاد شده‌اند، اهمیت تکثیر یاخته‌ای و فراوانی آن مشخص می‌شود. در یک انسان بالغ نیز که رشد پایان یافته است، تکثیر سلولی که لازمه آن تقسیم سلولی است، برای ترمیم سلولهای تحلیل رفته لازم است. به عنوان مثال عمر ‏گلبولهای قرمز خون‏ 120 روز می‌باشد که باید پس از این مدت با گلبولهای قرمز جدید جایگزین شوند.
‏چرخه سلولی
‏زمان و مجموعه تغییرات و تحولاتی را که از آغاز یک تقسیم سلولی تا رسیدن به شروع تقسیم متوالی بعدی در سلول اتفاق می‌افتد، چرخه یاخته‌ای یا چرخه سلولی می‌نامند. زمان این چرخه در سلول‌های مختلف و نسبت به سن و شرایط مختلف ، متفاوت است؛ به عنوان مثال ، در شرایط بهینه زیست در ‏باکتری‏ هر 20 دقیقه یکبار تقسیم صورت می‌گیرد و در شرایط معمولی این زمان به 1
2
‏ساعت می‌رسد. در اغلب سلولهای بدن انسان زمان متوسط چرخه سلولی حدود 16 تا 24 تقسیم سلولی 1 تا 2 ساعت است. این چرخه سلولی شامل دو مرحله اصلی: 1ـ تقسیم (M‏) و 2ـ اینترفاز (مرحله استراحت) است.
‏اینترفاز
‏در اینترفاز 3 مرحله وجود دارد. ‏مرحله S‏ یا سنتز (Synthesis‏) که در این مرحله ‏همانندسازی DNA‏ انجام می‌شود و مقدار DNA‏ سلول به 2 برابر افزایش می‌یابد.‏  
‏مرحله قبل از S‏ را ‏مرحله پیش‌سنتز‏ یا G‏1‏ و مرحله پس از S‏ را ‏مرحله پس‌سنتز‏ یا G‏2‏ نامند. در بعضی از سلولهای زنده مثل سلول تخم مرحله G‏1‏ وجود ندارد و در برخی دیگر مثل ‏نورونها‏ G‏1‏ بسیار طولانی است بطوری که گفته می‌شود سلول وارد مرحله G‏0‏ شده است که در این G‏0‏ سلول تمایز می‌یابد و دیگر به چرخه سلولی برنمی‌گردد و سرنوشت سلول پس از تمایز مرگ خواهد ‌بود.
‏تقسیم یاخته‌ای
‏در یوکاریوتها برای تقسیم یاخته‌ای دو فرایند اساسی را که اغلب وابسته بهم هستند، در نظر می‌گیرند: یکی تقسیم هسته که می‌تواند به روش میتوز یا میوز باشد و دیگری‏تقسیم سیتوپلاسم‏ که آن را ‏سیتوکینز‏ می‌نامند. گرچه در اغلب موارد به دنبال تقسیم هسته ، سیتوپلاسم نیز تقسیم می‌شود و در نتیجه دو سلول جدید از تقسیم سلول اولیه حاصل
3
‏می‌شود، اما این وضع حالت همیشگی نیست و در موارد زیادی به دنبال تقسیم هسته ، الزاما سیتوپلاسم تقسیم نمی‌شود. به‌ عنوان مثال ، این حالت در سلولهای عضلانی مخطط انسان دیده می‌شود (حالت سنوسیتی) یعنی سلولهایی با بیش از یک هسته.
‏عوامل موثر در میتوز
‏سانتریولها
‏سانتریولها اجزای سلولی لوله‌مانندی هستند که در تمام سلولهای جانوری و در گیاهان ابتدایی و عده زیادی از ‏جلبکها‏ به جز جلبک قرمز وجود دارند. این اجزای سلول در گیاهان عالی وجود ندارند. یکی از نقشهای سانتریولها دخالت در تقسیم میتوز به هنگام تشکیل دوک میتوزی است. البته تمام سلولهایی که دوک میتوزی تشکیل می‌دهند الزاما سانتریول ندارند، مثل گیاهان عالی. به هر جفت سانتریول عمود بر هم به همراه ماده پیرامونی متصل به آن ، ‏سانتروزوم‏ می‌گویند.
‏کروماتین
‏ترکیب اصلی ‏هسته‏ ، ‏کروماتین‏ است که همان کروموزوم اینترفازی است. شبکه کروماتین از درهم رفتن رشته‌های کروماتینی تشکیل شده و این رشته‌ها در حقیقت حالت بسیار کم ‌تراکم شده‌ای از کروموزومها هستند. در کروماتین مجموعه مولکولی پیچیده از
4
DNA‏ ، پروتئینهای وابسته به آن و نیز مقداری از RNA‏ها‏ وجود دارند.
‏کروموزوم

 

دانلود فایل
پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.

دانلود فایل تحقیق تاثیر تمدن ایرانی بر تمدن اسلامی (قابل ویرایش)

تحقیق-تاثیر-تمدن-ایرانی-بر-تمدن-اسلامی-(قابل-ویرایش)
تحقیق تاثیر تمدن ایرانی بر تمدن اسلامی (قابل ویرایش)
فرمت فایل دانلودی: .docx
فرمت فایل اصلی: .docx
تعداد صفحات: 30
حجم فایل: 40 کیلوبایت
قیمت: 8500 تومان

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 30 صفحه

 قسمتی از متن word (..docx) : 
 

1
‏تأثیر تمدن ایرانی بر تمدن اسلامی
‏چکیده:
‏بیست سال پس از رحلت پیامبر اسلام، اعراب در نبرد قادسیه، سپاهیان یزدگرد سوم آخرین پادشاه امپراتوری ساسانی را شکست دادند. این یکی از اساسی ترین لحظات تاریخ خاورمیانه و جهان بود.
‏سربازان مسلمان عرب، ظرف یک بعدازظهر، قلب سرزمین ایران را فتح کردند. امپراتوری باستانی ساسانی و نظام روحانیت زرتشتی آن فروپاشید و اسلام برای همیشه جایگزین دین زرتشت به عنوان دین رسمی ایران شد.
‏پژواک برخورد ایران با اسلام در طول قرن ها با طنین منحصر به فردی شنیده شده است. تمدن های باستانی بیزانس، قبطی در سوریه، فلسطین و مصر زیر بیرق آئین اسلام و زبان عربی فرو رفت.
‏اما ایران با وجودی که مسلمان شد، عرب نشد. سرزمین باستانی ایرانی ها هویت منحصر به فرد فرهنگی و سیاسی خود را حتی پس از پیروزی اعراب و نابودی امپراتوری ساسانی حفظ کرد.
1
‏تأثیر تمدن ایرانی بر تمدن اسلامی
‏چکیده:
‏بیست سال پس از رحلت پیامبر اسلام، اعراب در نبرد قادسیه، سپاهیان یزدگرد سوم آخرین پادشاه امپراتوری ساسانی را شکست دادند. این یکی از اساسی ترین لحظات تاریخ خاورمیانه و جهان بود.
‏سربازان مسلمان عرب، ظرف یک بعدازظهر، قلب سرزمین ایران را فتح کردند. امپراتوری باستانی ساسانی و نظام روحانیت زرتشتی آن فروپاشید و اسلام برای همیشه جایگزین دین زرتشت به عنوان دین رسمی ایران شد.
‏پژواک برخورد ایران با اسلام در طول قرن ها با طنین منحصر به فردی شنیده شده است. تمدن های باستانی بیزانس، قبطی در سوریه، فلسطین و مصر زیر بیرق آئین اسلام و زبان عربی فرو رفت.
‏اما ایران با وجودی که مسلمان شد، عرب نشد. سرزمین باستانی ایرانی ها هویت منحصر به فرد فرهنگی و سیاسی خود را حتی پس از پیروزی اعراب و نابودی امپراتوری ساسانی حفظ کرد.
2
‏تأثیر فرهنگ ایرانی بر اسلام، یا تهذیب عجم یکی از ادبی ترین، زیبایی شناس ترین و پیشتازترین جوامع را در تمدن اسلامی خلق کرد. «فارسی» زبان ِ دربار امپراتوری مغول در هند بود و هنوز سرود ملی پاکستان به فارسی سَره است. ادب و زبان فارسی تا پیش از نادرشاه بر فرهنگ مناطق ‏شهری افغانستان مسلط بود. مناطق شیعه نشین جهان عرب- جنوب لبنان، بصره و نجف و خلیج فارس- با فرهنگ، دین و تاریخ ایران پیوند می خورند. تهذیب عجم، اسلام را به آسیای مرکزی، هند و آذربایجان برد.
‏مقدمه
‏پس از آنکه اعراب با الهام گرفتن از ایمان پر شور و رهبری کاریزماتیک قلمرو پادشاهی ایران و قسمت زیادی از قلمرو ‏بیزانس ‏را فتح نمودند، امپراتوری گسترده‌ای ایجاد شد که در آن یک دین جهانی‌ یعنی‌ اسلام و یک زبان رسمی‌ یعنی‌ عربی‌ مشترک بود. در مدت زمان کوتاهی مسلمانان تمدنی پویا ساختند که در آن مردم کشور‌های فتح شده سهیم بودند. در بنا نهادن تمدن اسلامی سه عامل نقش برجسته‌ای داشتند. عنصر عربی‌ که دین و زبان مشترک را تامین می‌‌کرد. مولفه
4
‏هلنی ‏که توسط مردم ‏سریانی زبان ‏انتقال داده شد و محدود به فلسفه و علوم طبیعی بود. و در نهایت مولفه ایرانی که بیشتر از باقی‌ عناصر تنوع داشت و شامل اندیشه‌های مذهبی‌، سیاست، مدل‌های اداری و دیوانی، ادبیات، علوم و اخلاق بود‏.
‏برای ایرانیان، سقوط ساسانیان با ضربه‌های فرهنگی‌ همچون نزول سطح سواد و نفوذ عقاید کفر آمیز در آیین زرتشتی، همراه بود. شکست نظامی برای ایرانیان شرایطی را فراهم نمود تا دیگر ‏تحت سلطه ظالمانه اجتماعی و مذهبی‌ اواخر دوران ساسانی نباشند. این مساله نیروی خلاقه آنها را بر انگیخت؛ روشنفکران نخبه ایرانی خودشان را وقف اسلام و زبان عربی کردند و به شکل گرفتن و گسترش تمدن جهانی‌ اسلام کمک نمودند به گونه‌ای که گفته می‌‌شود ایرانیان سلسله جنبان توسعه تمدن اسلامی بودند‏.
‏تورج دریایی می‌پندارد که در اواخر قاجار و اوایل دوره پهلوی بود که تفکر سقوط شاهنشاهی ساسانی در برابر مسلمانان به منزله پایان شکوه و عظمت ایران و در واقع آغاز افول ایران، بسیار معمول گشت، گرچه به نظر او، فرهنگ ها نمی میرند و دست کم فرهنگ ایرانی نمرد و با اسلام همان کاری را که با یونانی‌مآبی کرده بود، انجام داد. تحت نفوذ اسلام، ایران توانست در جنبه های فرهنگی، فکری، هنری و ادبی جهان اسلام نیرویی پیش برنده باشد

 

دانلود فایل
پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.

دانلود فایل پاورپوینت مرجع شناسی و روش تحقیق (رشته زبان و ادبیات فارسی)

پاورپوینت-مرجع-شناسی-و-روش-تحقیق-(رشته-زبان-و-ادبیات-فارسی)
پاورپوینت مرجع شناسی و روش تحقیق (رشته زبان و ادبیات فارسی)
فرمت فایل دانلودی: .ppt
فرمت فایل اصلی: .ppt
تعداد صفحات: 209
حجم فایل: 368 کیلوبایت
قیمت: 70000 تومان

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : پاورپوینت
نوع فایل :  powerpoint (..ppt) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد اسلاید : 209 اسلاید

 قسمتی از متن powerpoint (..ppt) : 
 

بسم الله الرحمن الرحیم
نام درس: مرجع شناسی و روش تحقیق (رشته زبان و ادبیات فارسی)
هدف کلی
آشنایی با نحوه یافتن اطلاعات در کتاب خانه و آشنایی با کتب مرجع و شیوه تنظیم رساله
مطالب مندرج
مقدمه
فصل اول: کتاب و کتاب شناسی
فصل دوم: شناسایی مراجع
فصل سوم: تهیه و تنظیم رساله پژوهشی
چکیده مقدمه- ق 1
مقدمه: مرجع شناسی نه هنر است و نه علم، بلکه وسیله ای است در شناخت سوابق موضوع و چگونگی رسیدن به سوابق موضوع. نه روش خاصی دارد، نه قواعد طبقه بندی شده ای، اما به مرجع شناسی نیاز دارد.
چکیده مقدمه- ق 2
در هنگام مطالعه به اشکالات عام (معنی واژه، نام خاص شخص یا مکان، اصطلاح ادبی، فلسفی) یا موضوعات خاص (سبک، وزن، صنایع لفظی و بدیهی ...) روبرو می شویم، که این مشکلات با مراجعه به افراد متخصص و کتاب های مرجع حل می شود.

 

دانلود فایل
پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.

دانلود فایل تحقیق تفسیر قرآن ( ورد)

تحقیق-تفسیر-قرآن-(-ورد)
تحقیق تفسیر قرآن ( ورد)
فرمت فایل دانلودی: .doc
فرمت فایل اصلی: .doc
تعداد صفحات: 16
حجم فایل: 183 کیلوبایت
قیمت: 8500 تومان

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 16 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏تفسیر قرآن
‏تفس‏ی‏ر‏، به معنا‏ی‏ توض‏ی‏ح دادن چ‏ی‏ز‏ی‏ است تا قابل فهم گردد و اصطلاحاً در مورد شرح‌ها‏یی‏ که در مورد قرآن نوشته م‏ی‏‌شود گفته م‏ی‏‌شود.
‏واژه شناس‏ی‏ تفس‏ی‏ر
‏تفس‏ی‏ر در لغت ‏ی‏عن‏ی‏ نقاب از چهره‏ٔ‏ چ‏ی‏ز‏ی‏ برگرفتن ‏[۱]‏.
‏تعر‏ی‏ف تفس‏ی‏ر
‏در ا‏ی‏ن قسمت، به تعر‏ی‏ف تف‏ی‏سر از د‏ی‏دگاه افذاد و گروهها م‏ی‏‌پرداز‏ی‏م.
‏علامه طباطبائ‏ی‏: «تفس‏ی‏ر عبارت است از ب‏ی‏ان کردن معنا‏ی‏ آ‏ی‏ه‌ها‏ی‏ قرآن، روشن کردن و پرده بردار‏ی‏ از اهداف و مفاه‏ی‏م آ‏ی‏ه‌ها.» ‏[۲]‏ از ا‏ی‏ن جمله‏ٔ‏ علّامه طباطبا‏یی‏ در کتاب شناخت قرآن و دانشنامه‏ٔ‏ رشد چن‏ی‏ن نت‏ی‏جه گ‏ی‏ر‏ی‏ شده: «بنابر ا‏ی‏ن تفس‏ی‏ر به معنا‏ی‏ برداشتن پرده ابهام و نشان دادن معنا‏ی‏ باطن‏ی‏ و درون‏ی‏ الفاظ‏ی‏ است که در نگاه اول به دست نم‏ی‏‌آ‏ی‏د. از ا‏ی‏ن رو تک‏ی‏ه بر معنا‏ی‏ ظاهر‏ی‏ آ‏ی‏ات را تفس‏ی‏ر نم‏ی‏‌نامند.» و ن‏ی‏ز آمده:«تفس‏ی‏ر ‏ی‏عن‏ی‏ روشن ساختن مفهوم آ‏ی‏ات قرآن مج‏ی‏د، و واضح کردن منظور پروردگار.»‏[۳]‏ ‏[۴]
‏ظاهر و بطون قرآن
‏قرآن دو دسته منظور دارد: ‏ی‏ک ظاهر (‏ی‏عن‏ی‏ منظور‏ی‏ که واضح است) و بس‏ی‏ار‏ی‏ بطون‏[۵]‏ (‏ی‏عن‏ی‏ منظورها‏یی‏ که واضح ن‏ی‏ست)‏[۶]
‏به گفته‏ٔ‏ روا‏ی‏ات و عالمان حد‏ی‏ث، بطون قرآن شد‏ی‏داً گسترده و ناشناخته‌اند.
‏در قرآن: «وَ ما ‏ی‏علَمُ تأو‏ی‏لَهُ الّ‏ی‏ الله و الرّاسخون ف‏ی‏ العلم»
‏در کلام پ‏ی‏امبر اسلام: «لا تُحص‏ی‏ عَجائبُه و لا تُبل‏ی‏ غرائبه» ‏ی‏عن‏ی‏ شگفت‏ی‏‌ها‏ی‏ قرآن هرگز تمام نم‏ی‏‌شود و نوآور‏ی‏‌ها‏ی‏ آن به کهنگ‏ی‏ نم‏ی‏‌گرا‏ی‏د
‏در حد‏ی‏ث: «قرآن هفتاد بطن دارد»
‏ابن عبّاس: القرآن ‏ی‏فَسِّرُهُ الزَّمان
‏مکارم ش‏ی‏راز‏ی‏: قرآن تراوش‏ی‏ از کلام و علم و ذات نامتناه‏ی‏ خداست. که نم‏ی‏‌توان تمام جنبه‌ها‏ی‏ آن را آشکار کرد.‏[۷]‏
‏گفته شد قرآن منظورها‏یی‏ دارد که غ‏ی‏ر از ظاهر آن اند. ب‏ی‏ان ا‏ی‏ن منظورها را تاو‏ی‏ل م‏ی‏‌گو‏ی‏ند. تاو‏ی‏ل در لغت ‏ی‏عن‏ی‏ «بازگرداندن چ‏ی‏ز‏ی‏ به مصداق آن»‏[۸]‏. مصداق ‏ی‏عن‏ی‏ معادل خارج‏ی‏ ‏ی‏ا واقع‏ی‏ مفهوم‏ی‏ در ذهن ‏ی‏ا لغت‏ی‏ در زبان.‏[۹]‏. در ا‏ی‏نجا بازگرداندن ‏ی‏عن‏ی‏ آشکار کردن رابطه‌ا‏ی‏ که وجود دارد، امّا آشکار ن‏ی‏ست.در قرآن آمده که کس‏ی‏ تاو‏ی‏ل قرآن را نم‏ی‏‌داند بجز خدا و رسوخ کنندگان در علم.
‏هدف تفس‏ی‏ر
‏هدف تفس‏ی‏ر ‏تلاش‏ برا‏ی‏ پرده برداشتن از بعض‏ی‏ منظورها و رس‏ی‏دن به بعض‏ی‏ تاو‏ی‏ل هاست. ‏ی‏عن‏ی‏ هدف تفس‏ی‏ر ‏ی‏ا بالاتر‏ی‏ن حدّ آن، تاو‏ی‏ل است.‏[‏ن‏ی‏ازمند منبع‏]
‏انواع تفاس‏ی‏ر
‏جامع ‏ی‏ا موضوع‏ی‏ گستردگ‏ی‏ بطون قرآن که از آن بحث شد، ن‏ی‏از به مطالعه‏ٔ‏ گسترده‌ا‏ی‏ را در جهت فهم منظور آ‏ی‏ات ا‏ی‏جاد کرده. و لذا انواع ز‏ی‏اد‏ی‏ از روش‌ها‏ی‏ تفس‏ی‏ر را موجب شده‌است، که در ادامه م‏ی‏‌آ‏ی‏ند. امّا تفاس‏ی‏ر با غ‏ی‏ر از روش شان هم دسته بند‏ی‏ م‏ی‏‌شوند:
‏عرب‏ی‏ ‏ی‏ا فارس‏ی‏؟‏ در ‏جهان اسلام‏ عرب‏ی‏ زبان‏ی‏ ب‏ی‏ن الملل‏ی‏ ست، و لذا معمول است که ‏دانشمندان اسلام‏ی‏؛ از ‏فلاسفه‏ ا‏ی‏ چون ‏ابن س‏ی‏نا‏ گرفته تا ‏فقها‏یی‏ چون ‏س‏ی‏د روح‌الله خم‏ی‏ن‏ی‏؛ از ا‏ی‏ران‏ی‏ان چون ‏ملاصدرا‏ گرفته تا اهل ‏اندلس‏ چون ‏ابن رشد‏؛ از قدما‏یی‏ چون ‏فاراب‏ی‏ گرفته تا معاصران‏ی‏ چون ‏علامه طباطبا‏یی‏؛ برا‏ی‏ نشان دادن تسّط خود بر علم و بر زبان عرب‏ی‏، کتاب‌ها‏ی‏ خود را به عرب‏ی‏ م‏ی‏‌نوشتند. لذا اکثر کتب جهان اسلام به ‏عرب‏ی‏ و تعداد کمتر‏ی‏ به ‏فارس‏ی‏، ‏انگل‏ی‏س‏ی‏، ‏چ‏ی‏ن‏ی‏، ‏فرانسو‏ی‏ و سا‏ی‏ر زبان‌ها اند.
‏ش‏ی‏ع‏ی‏ ‏ی‏ا سنّ‏ی‏؟‏ طبق حد‏ی‏ث‏ی‏ از پ‏ی‏امبر اسلام، جامعه‏ٔ‏ اسلام‏ی‏ پس از ا‏ی‏شان به ۷۲ مذهب تقس‏ی‏م خواهد شد. اوّل
‏ی‏ن جدا‏یی‏ در مذاهب ب‏ی‏ن ش‏ی‏عه و سنّ‏ی‏ رخ داد. لذا دانشمندان هر گروه قرآن را مطابق اصول آ‏یی‏ن خود تفس‏ی‏ر م‏ی‏‌کنند.
‏لحن‏ تفاس‏ی‏ر ن‏ی‏ز ممکن است ب‏ی‏شتر ادب‏ی‏ ‏ی‏ا ب‏ی‏شتر علم‏ی‏ باشد. مانند:
‏کنز الدقائق و بحر الغرائب - محمد بن محمد رضا قم‏ی‏ مشهد‏ی‏: ادب‏ی‏
‏الم‏ی‏زان ف‏ی‏ تفس‏ی‏ر القرآن- س‏ی‏د محمد حس‏ی‏ن طباطبا‏یی‏: علم‏ی‏
‏ترت‏ی‏ب‏ی‏ ‏ی‏ا موضوع‏ی‏؟‏ آ‏ی‏ات‏ی‏ از قرآن که قرار است تفس‏ی‏ر شوند، به دو روش انتخاب م‏ی‏‌شوند.
‏در اکثر تفاس‏ی‏ر کل قرآن ‏ی‏ا قسمت‏ی‏ از قرآن به ترت‏ی‏ب آ‏ی‏ات، شرح داده م‏ی‏‌شود. تعداد ا‏ی‏ن گونه تفاس‏ی‏ر به قدر‏ی‏ ز‏ی‏اد است که آگاه‏ی‏ از چند و چون شان از توان محقّقان بزرگ هم ب‏ی‏رون است.
‏در برخ‏ی‏ تفاس‏ی‏ر قد‏ی‏م‏ی‏ و جد‏ی‏د اگرچه آ‏ی‏ات به ترت‏ی‏ب تفس‏ی‏ر شده‌اند امّا در تفس‏ی‏ر رو‏ی‏ موضوع خاصّ‏ی‏ تاک‏ی‏د ب‏ی‏شتر‏ی‏ شده. مانند:
‏تقر‏ی‏ب القرآن إل‏ی‏ الأذهان - س‏ی‏د محمد ش‏ی‏راز‏ی‏: با تاک‏ی‏د بر موضوعات اعتقاد‏ی‏ و تار‏ی‏خ‏ی‏
‏تفس‏ی‏ر نمونه - ز‏ی‏ر نظر: مکارم ش‏ی‏راز‏ی‏ (معاصر): با تاک‏ی‏د بر موضوعات اجتماع‏ی‏ معاصر

 

دانلود فایل
پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.